0241-626200

Academia Navală "Mircea cel Bătrân"

       Construita in perioada 1938-1939 la Santierul Naval "Blohm und Woss" din Hamburg, Germania, MIRCEA este cea de-a patra nava din seria de cinci de acelasi tip construite in acelasi santier, fiind sora cu "Eagle" (ex. Horst Wessel) - SUA, "Gorch Foch I" (ex. Tovarisch, ex. Gorch Foch - nava muzeu) - Germania, "Gorch Foch II" - Germania, "Sagres" (ex. Albert Leo Schlageter) - Portugalia.
       Nava scoala MIRCEA este un velier clasa A tip bark , cu trei arbori, inalta de 44 de metri, cu 23 de vele ce insumeaza o suprafata velica totala de 1.850 m2.
       Certificatul de nastere al noii nave-scoala s-a semnat la 26 ianuarie 1938, iar la 22 septembrie, acelasi an, a fost lansata la apa si botezata cu numele MIRCEA, alegere justificata de bogata traditie si renumele predecesorului sau.
       Numele navei provine de la vestitul voievod MIRCEA cel BATRAN ce a carmuit Tara Romanesca intre anii 1386 si 1418, sub a carui domnie navigatia autohtona si comertul efectuat pe mare au cunoscut o mare dezvoltare, vasele romanesti navigand, inca de pe atunci, nu numai in Marea Neagra, ci si in Marea Egee si Marea Mediterana, fapt care i-a adus numele de "Domn pana la Marea cea mare". Nava are in prova, sub bompres, un galion, reprezentndu-l pe domnitor imbracat cu bluza albastra, mantie rosie si purtand pe cap coroana, simbol al domniei.
       La 27 aprilie 1939 a avut loc ceremonia ridicarii pavilionului national, iar pe data de 1 mai 1939, MIRCEA, o nava cu caracteristici superioare, ce asigura conditii de navigatie si viata la bord mult imbunatatite, a intrat in serviciul Marinei Militare.
       MIRCEA a intrat in portul Constanta pe data de 17 mai 1939, fiind salutat de oficialitati, de tinerii elevi ai Scolii Navale, de navele aflate in port, intre care si vechiul bric adus de la Galati pentru a preda stafeta pregatirii marinaresti noii nave.
       La 3 iulie 1939, MIRCEA pleaca in primul sau mars de instructie in Marea Mediterana unde face escale in porturile Palermo, Toulon, Palma, Gibraltar, Alger si Alexandria.
       Ultima escala a marsului, ce cuprindea vizite in Siria, Cipru si Insulele Grecesti, a fost anulata odata cu atacul german asupra Poloniei. Astfel, pe data de 3 septembrie 1939, MIRCEA intra in portul Constanta si acosteaza in dana militara.
       Declansarea celui de-al Doilea Razboi Mondial avea sa insemne, pentru nava-scoala MIRCEA, inceputul unei lungi perioade, de peste 25 de ani, in care nu a mai executat marsuri de practica de lunga durata si de reprezentare a Marinei Militare si a Romaniei in afara Marii Negre.
       Conducerea Marinei Militare a decis, pentru siguranta, ca MIRCEA sa fie dus, la 19 februarie 1941, la Braila, pe bratul Arapu. Aici a stationat pana in vara anului 1944, continuand insa sa fie utilizat ca nava-scoala.
       La inceputul lunii septembrie 1944, nava-scoala MIRCEA si alte nave romanesti au fost preluate de sovietici sub forma de captura si incadrate in flota proprie din Marea Neagra.
       In urma repetatelor interventii ale autoritatilor romane, oficialitatile sovietice au decis ca nava-scoala sa fie retrocedata Romaniei. Astfel, doi ani mai tarziu, la 27 mai 1946, s-a desfasurat in portul Constanta festivitatea de preluare a navei-scoala MIRCEA de la echipajul sovietic si reincadrarea ei in Marina Romana.
       La ceremonialul retrocedarii au participat din partea Romaniei, Regele Mihai I, membri ai guvernului, reprezentanti ai armatei si Marinei Militare, ofiteri superiori sovietici precum si un numeros public.
       Intre anii 1946 si 1947, nava a beneficiat de unele lucrari de reparatii, cu preponderenta la arborada. Marsurile de instructie s-au reluat in anul 1947, prin voiaje scurte in Marea Neagra. In luna septembrie 1948, cu ocazia unei iesieri pe mare, MIRCEA a fost surprins de o furtuna de gradul 8, fiind nevoit sa tina la capa trei zile si trei  nopti insa pregatirea temeinica si curajul marinarilor au fost factorii hotaratori ai readucerii navei in portul Constanta. Nava si echipajul au mai infruntat intre anii 1951 si 1953 cateva furtuni puternice.
       MIRCEA executa marsuri de instructie de-a lungul litoralului romanesc al Marii Negre, pana in anul 1959, cand s-a pus problema reducerii fortelor armate si, implicit, a unui numar de nave. MIRCEA a fost inclus in categoria celor ce trebuiau dezafectate.
       La interventia unor cadre responsabile din Marina Militara, nava este salvata, prin incadrare intr-o alta unitate, si transformata in nava-baza a Divizionului 129 Nave Auxiliare din Mangalia.
       In anul 1963, in urma unor reglementari favorabile dintre guvernul roman si cel american, pe adresa conducerii statului a venit o invitatie pentru MIRCEA din partea Presedintelui Statelor Unite ale Americii, John Fitzgerald Kennedy, de a vizita porturi americane si de a participa la o serie de festivitati.
       Invitatia, desi nu a fost onorata, a atras totusi atentia Primului Secretar al Partidului Comunist Roman, Gheorghe Gheorghiu-Dej. Un an mai tarziu, in 1964, Comandantul Marinei Militare, Viceamiralul Martes Grigore, a avut o idee salutara si a ordonat ca MIRCEA sa fie incadrat in dispozitivul navelor militare participante la festivitatile ocazionate de Ziua Marinei Romane. Cu aceasta ocazie, s-a hotarat ca MIRCEA sa fie reparat si modernizat, pentru  a-si relua locul sau unic de nava-scoala si de reprezentare.
       Dupa analizarea posibilitatilor de a efectua reparatia capitala si modernizarea de care MIRCEA avea nevoie, la nivelul Comandamentului Marinei Militare si Ministerul Fortelor Armate s-a apreciat ca cea mai buna solutie este contactarea santierului constructor "Blohm und Woss" din Hamburg, pentru ca impreuna cu specialistii germani sa se faca o analiza si o evaluare a starii velierului si a lucrarilor ce trebuiau efectuate.
       In luna octombrie 1964, MIRCEA a fost adus de la Mangalia in portul Constanta, unde tehnicienii germani impreuna cu ofiterii din compartimentul Tehnic al Marinei Militare au inspectat nava, au intocmit lista lucrarilor si devizul estimativ. Pana la perfectarea actelor si semnarea contractului, Comandamentul Marinei Militare a hotarat ambarcarea pe MIRCEA a unui echipaj restrans pentru pregatirea navei in vederea executarii marsului la Hamburg. Au fost pregatite, de asemenea, cele doua remorchere, RM 101, NS 116, destinate misiunii de remorcaj.
       De comun acord cu Ministerul Transporturilor, atat MIRCEA, cat si cele doua remorchere au navigat sub egida NAVROM-ului. Remorcherele au fost inscrise in Registrul naval sub numele VITEAZUL, RM 101 si VOINICUL, NS 116, au fost repiturate, iar pe cosuri a fost aplicata sigla NAVROM. Functiile pe care echipajele au fost incadrate erau identice cu cele din Marina Comerciala Romana. O asemenea decizie a fost luata pentru a se evita formatitatile si complicatiile ce puteau aparea daca navigau ca nave militare.
       Plecarea s-a facut pe data de 12 octombrie 1965, destul de tarziu, intr-o perioada cand furtunile sunt frecvente in Marea Neagra, Marea Mediterana si, in special, in Oceanul Atlantic. Aceasta realitate a creat destule griji comandantilor si echipajelor celor trei nave.
       Din cauza timpului nefavorabil, convoiul ramane la adapost la Canakkle in Turcia, in portul La Valletta din Malta si in Gibraltar de unde, la 7 noiembrie 1965, porneste  in confruntarea cu Oceanul Atlantic.
       Dupa cateva zile de mars, timpul nefavorabil obliga convoiul sa intre pe raul Tejo, in portul Lisabona din Portugalia. Pe data de 22 noiembrie, se ia hotararea continuarii marsului. Dupa mai bine de o luna de la plecarea din portul Constanta, convoiul reusise sa parcurga numai jumatate din drum. Astfel, pe 24 noiembrie 1965 pe un ocean linistit si cer senin, a inceput traversarea Golfului Biscaya. Pentru MIRCEA si echipajul sau incepeau momente dramatice.
       In dimineata zilei de 25 noiembrie, vantul se intareste, incepe sa ploua, iar nava ia benzi de 35 grade in ambele borduri. Dupa ora 08.00 s-au rupt scotele ghiului care a cazut  pe punte si a rupt balustrada pe o lungime de sase metri. VITEAZUL reduce remorca, iar MIRCEA este tras numai de VOINICUL pe un ocean cu o furtuna  de gradul opt.
       Pe data de 26 noiembrie, furtuna devine deosebit de puternica si, cu toate ca ambele remorchere trag cu toata forta, MIRCEA ramane nemiscat. Convoiul este impins la circa 300-400 m de marea geamandura ce semnala limita maxima de apropiere de bancul de stanci de la Chausse de Sein.
       Din cauza valurilor puternice si a vantului, care depasea 120 Km/s, remorca s-a rupt, iar MIRCEA, fara propulsie, ramane singur in infern. VOINICUL a mai incercat sa ia o remorca, dar a fost imposibil. Cele doua remorchere sunt luate de uragan si duse departe in larg.
       MIRCEA fundariseste ancora din tribord care insa grapeaza pe fundul stancos spre zona periculoasa a geamandurii. Se fundariseste apoi ancora amiralitate din bordul babord, iar dupa ce grapeaza un timp, se prinde de sistemul de amarare al geamandurii. Nava incepe lupta cu geamandura inalta de 16 metri. Este rupta o parte din arborada, se sparge barca din babord, iar pintenii geamandurii produc in bordaj, in sector prova, noua gauri de apa.
       Se lanseaza semnalul S.O.S si, concomitent, incepe lupta cu astuparea gaurilor de apa. Semnalul S.O.S. a fost receptionat de autoritatile portului francez Brest, care au trimis in zona doua nave de salvare. Pana la sosirea navelor de salvare, de MIRCEA s-a apropiat cargoul norvegian CONRAD, care a incercat, insa fara succes, sa dea o remorca.
       Catre dimineata zilei de 27 noiembrie, remorcherul francez A-676 IMPLACABLE soseste langa MIRCEA si incearca de mai multe ori sa dea o remorca. Tot in aceeasi zi, la ora 15.00, soseste un al doilea remorcher francez, A-668 RINOGERUS, insa, din cauza furtunii ce crestea in intensitate, darea remorcii a fost  imposibila. Abia in data de 28 noiembrie, catre ora 08.00, remorcherul A-668  RINOGERUS reuseste sa ia o remorca si astfel MIRCEA este remorcat in portul Brest.
       Cele doua remorchere romanesti au trecut la randul lor prin situatii dificile, astfel, nava VOINICUL careia i se defectase instalatia de guvernare a fost luata la remorca de salvatorul LUDOVIC JEGO si adusa in portul Brest, iar VITEAZUL a sosit singur in siajul unei nave militare franceze.
       Furtuna, prin care a trecut nava-scoala MIRCEA, a fost cea mai dificila din intreaga sa activitate. Prin calitatile sale nautice deosebite, MIRCEA s-a salvat si a salvat si viata echipajului. MIRCEA nu s-a numarat printre cele 40 de nave scufundate de furtuna, una dintre cele mai puternice inregistrate in ultimii 20 de ani in zona.
       La 6 ianuarie 1966, convoiul isi continua drumul spre Hamburg, dar din cauza timpului nefavorabil, pe data de 8 ianuarie se adaposteste in portul Dover din sudul Angliei. Dupa opt zile de stationare, isi reia marsul, iar pe data de 17 ianuarie intra pe Elba.
       La data de 19 ianuarie 1966 bricul Mircea a fost andocat in santierul care l-a construit, pentru lucrari de "reintinerire". La 28 ianuarie, cele doua remorchere, VOINICUL si VITEAZUL,  cu misiunea indeplinita, au plecat spre tara unde au ajuns dupa 27 de zile de mars.
       Deosebita fapta marinareasca a celor trei echipaje a fost trecuta in amintirea colectiva si traditia marinareasca a Marinei Romane, fiind, alaturi de epopeea din 1888 a primului bric MIRCEA, inca un motiv de aleasa pretuire pentru cei ce au pus mai presus de propria viata capacitatea lor de a fi daruiti profesiei.
       Incepand cu 24 august 1966, MIRCEA este supus unor ample lucrari de reparatii, dotare si modernizari. Lucrarile de modernizare au fost realizate atat la corpul navei, arborada si greement, precum si la totalitatea instalatiilor si echipamentelor de bord. Cabestanele si vinciurile au fost modernizate si s-a asigurat actionarea lor electrica. Au fost instalate proiectoare puternice in pozitii corespunzatoare pentru a permite lucrul in siguranta in arborada pe timpul noptii, atunci cand situatiile ar fi impus acest lucru.
       Instalatia de legare ancorare a fost, de asemenea, modernizata, iar barcile de la bord au fost inlocuite cu barci 10+1 din mahon, intrand in  dotatarea navei barca cu motor si salupa de protocol. Au fost amarate la locurile stabilite prin proiect  plutele de salvare corespunzatoare, ca numar, cu normele registrului naval german.
       Ca utilitati pentru logistica, cambuza navei a fost dotata cu camera frigorifica de mare capacitate, au fost montate la bord masini de spalat, cazarmamentul pentru echipaj si pentru cadre, masina de stors centrifugala de mare capacitate, masini de calcat cu calandru, frigidere pentru careuri, bufete si bucatarie.
       Bucataria navei a fost echipata cu plite electrice de mare putere, cazane pentru gatit de mare capacitate, cuptor pentru panificatie, malaxor, aparat de curatat legume si aparat pentru apa potabila pentru echipaj prevazut cu refrigerator. La bord a fost instalata inclusiv o masina pentru preparat apa carbogazoasa.
       Nava dispunea de spatii adecvate pentru croitorie, cizmarie si frizerie si, nu in ultimul rand, de biblioteca si laborator foto.
       Mobilierul si dotarile atat la nivelul cazarmilor echipaj, cat si la partea de subduneta a fost complet refacut, nava avand careuri pentru maistri militari, aspiranti, cabine pentru ofiteri si oficialitati, precum si doua apartamente de protocol.
       La pupa navei, sub duneta, s-a reamenajat, in conditii deosebite, salonul navei, unde au avut loc pe parcursul timpului nenumarate activitati protocolare, la bord fiind prezenti sefi de state si personalitati de marca ale vietii politice si reprezentanti militari de cel mai inalt rang.
       Infirmeria navei era, de asemenea, foarte bine echipata, dispunand de toate facilitatile pentru a se asigura inclusiv interventia chirurgicala sau stomatologica, nava dispunand de doua paturi antiruliu, in salonul adiacent infirmeriei.
       La partea de masina, cea mai importanta modificare a constituit-o inlocuirea motorului principal cu unul de generatie noua, acesta permitandu-i navei si in prezent o manevrabilitate buna si o viteza de circa 10 Nd.
       Au fost montate patru grupuri diesel-generator de puteri diferite cu tablou automat de conectare in bare, caldarina automatizata pentru apa calda la bord si pentru incalzire, instalatie de desalinizare a apei de mare, instalatie de aer conditionat pentru salonul navei, apartamentele de protocol si cabina comandantului, hidrofoare automatizate de apa dulce si apa sarata, pompe de asieta si santina performante.
       Primul mars de receptie are loc la 20 septembrie 1966 in Marea Nordului, iar la 6 octombrie a fost semnat actul de receptie.
       Registrul naval german a acordat navei-scoala MIRCEA la iesirea din santier, clasa Crucea de Malta 100 A4E cu bordul liber de 2,27m ce atesta ca velierul poate naviga fara restrictii in mare sau ocean.
       La 10 octombrie 1966, sub comanda comandorului Alexandru Hirjan, MIRCEA porneste spre tara, ajungand in portul Constanta pe data de 7 noiembrie 1966.
       Spiritul MIRCEA,  renascut, a fost preluat de o noua generatie de viitoare cadre ale Marinei Militare si Marinei Civile.
       Incepand cu anul 1967, nava-scoala MIRCEA executa marsuri internationale de scurta si lunga durata pana in anul 1976, cand devine prima nava a Marinei Militare ce executa traversada Oceanului Atlantic pentru a reprezenta Romania la cel mai important eveniment pe care poporul si statul american se pregateau sa-l sarbatoreasca la 4 iulie 1976, Bicentenarul Independentei.
       La 8 septembrie 1975, Departamentul Fortelor Maritime al Statelor Unite ale Americii a adresat generalului Ion Coman, care indeplinea la acea data functiile de Prim-adjunct al Ministrului Apararii Nationale si Sef al Marelui Stat Major, o scrisoare in care se preciza  ca are "placerea de a invita Marina Militara Romana sa participe cu Fortele Maritime Militare ale S.U.A. la o parada  internationala care va avea loc la New York pe data de 4 iulie 1976. Parada va comemora a 200-a aniversare a Independetei S.U.A. Sarbatoarea acestui eveniment bicentenar, care va fi organizat impreuna cu "Operation Sail 1976", va recunoaste importanta oceanelor in istoria si viitorul S.U.A. si va celebra fratia comuna a marinarilor tuturor natiunilor."
      Invitatia fiind acceptata, la 4 martie 1976, ora 10.20, MIRCEA paraseste portul Constanta. Itinerariul a cuprins 12 porturi de pe 4 continente, iar marsul a durat 6 luni. MIRCEA a participat la regata internationala alaturi de 18 veliere din clasa A – intre care si navele surori: EAGLE – S.U.A., GORCH FOCK – Germania, TOVARISCH - Ucraina, SAGRES II - Portugalia si 66 veliere din clasa B. Ca o recunoastere a contributiei la succesul regatei velierelor, Asociatia Americana a Navelor-Scoala a acordat navei scoala MIRCEACertificatul de merit.
       Intre anii 1977 si 1994, nava-scoala MIRCEA executa marsuri in Marea Neagra si Marea Mediterana, conform planurilor de instruire practica a studentilor, dar si de reprezentare. In toata aceasta perioada, nava a fost foarte bine intretinuta de un echipaj de exceptie care, prin competenta si devotament, a purtat pavilionul romanesc pe marile si oceanele lumii.
       Astfel, in anul 1979, velierul romanesc a executat un mars in Marea Mediterana si Oceanul Atlantic, cu escale in porturile: Istanbul, Livorno, Pireu; in 1980 a executat un mars in Marea Mediterana, cu escale in porturile: Toulon, Barcelona, La Valletta. In anii 1986, 1987,1988, 1989, 1990, 1993, 1994, 2003, NS Mircea a executat marsuri in Marea Neagra, facand escale in porturile: Varna, Istanbul, Sevastopol, Odessa, Burgas, Suhumi, Novorossisk.
       Timpul isi pune insa amprenta si nava are nevoie de reparatii capitale, motiv pentru care intre 31 iulie si 6 august 1994, MIRCEA executa ultimul mars de instructie in Marea Neagra, inainte de intrarea in santier. Astfel, la 4 octombrie 1994, MIRCEA a pornit spre Santierul Naval Braila pentru modernizare. Lucrarile au fost de calitate, dar s-au desfasurat pe o perioada indelungata.
       La 26 aprilie 2002, incepand cu ora 09.00, in Santierul Naval din Braila a avut loc festivitatea prilejuita de plecarea navei-scoala MIRCEA  in probele de receptie.
       Pe data de 29 aprilie 2002, MIRCEA soseste in portul Constanta, unde acosteaza la cheul intesat de oameni. Se puteau remarca amirali, generali, oficialitati locale, civili si tineri studenti ai Academiei Navale "Mircea cel Batran", amirali si ofiteri in rezerva si retragere, reprezentanti ai Ligii Navale Romane, care s-au alaturat in timp eforturilor de sensibilizare a opiniei publice si de strangere a unor insemnate fonduri destinate repararii navei.
       Incepand cu acelasi an, nava-scoala MIRCEA reia marsurile de instructie si de reprezentare atat in Marea Neagra, cat si in Marea Mediterana si Oceanul Atlantic.
       In perioada 29 iulie - 10 august 2003, MIRCEA executa marsul de instructie in Marea Neagra si Marea Marmara, unde viziteaza Academia Navala a Turciei din Tuzla.
       Marsul executat in anul 2004, intre 19 aprilie si 26 septembrie ramane insa memorabil. Invitatia primita inca din cursul anului 2002 din partea senatorului Edward Kennedy a facut posibil ca MIRCEA sa participe la competitia nautica "TALL SHIPS CHALLENGE 2004", organizata de International Sail Training Asociations (I.S.T.A.) si American Sail Training Asociation (A.S.T.A.)  pe coasta de est a Statelor Unite ale Americii si Canadei. Timp de 160 de zile, cei 190 de membri ai echipajului au parcurs 15.000 de mile marine si au reprezentat Romania in 13 porturi - Cagliari, Las Palmas, Hamilton, Charleston, Baltimore, New Port, New London, Halifax, Arichat, Sydney, Brest, Cadiz, La Valleta. Raportat la marsul din anul 1976, acest mars a fost mai scurt cu 20 de zile.
       In anul urmator, se primesc in continuare numeroase invitatii de participare a navei la festivitati ocazionate de evenimente ale unor state. Dorind sa raspunda la cat mai multe solicitari, in anul 2005 au fost efectuate doua marsuri. In perioada 21 aprilie si 6 mai 2005, Mircea a participat pe coasta de vest a Turciei la Festivalul Maritim International din portul Marmaris, primul de acest fel organizat in Turcia. Pe data de 9 iunie 2005  pleaca intr-un mars de instructie si reprezentare in Marea Mediterana, Oceanul Atlantic si Marea Nordului.
       Cu aceasta ocazie, participa la festivitatile din Zeebrugge, prilejuite de cea de-a 175-a aniversare a Regatului Belgiei, in portul Cherbourg, la festivitatile prilejuite de Ziua Nationala a Frantei, de unde porneste in cursa marilor veliere "TALL SHIPS RACE 2005", in Germania in portul Bremerhaven, la festivalul "SAIL Bremerhaven 2005" si in Olanda, la festivalul "SAIL Amsterdam 2005". Dupa ce parcurge 8876 de mile marine, pe data de 20 septembrie 2005 revine la Constanta. Pe timpul celor 11 escale in porturile - Palermo, Lisabona, Brugge, Cherbourg, Middlesbrough, New Castle, Fredrikstad, Bremerhaven, Amsterdam, Cartagena, Bizerte, nava-scoala MIRCEA a primit la bord peste 39.000 de vizitatori.
       In perioada 10 iulie – 10 august 2006, nava scoala MIRCEA a efecutat un mars de instructie in Marea Neagra, facand escale in cinci porturi riverane Marii Negre, respectiv Novorossisk (Federatia Rusa), Sevastopol si Odessa (Ukraina), Varna (Bulgaria) si Samsun (Turcia). La bordul navei, alaturi de cadetii romani au fost ambarcati si doi cadeti turci, pentru a se instrui in cadrul programului de colaborari internationale al Academiei Navale "Mircea cel Batran" cu institutii similare de invatamant superior.
       In anul 2007, este efectuat cel de-al 34-lea mars de instructie al navei in apele internationale, desfasurat in perioada 19 iunie – 10 august, in Marea Mediterana. MIRCEA participa la Competitia Nautica Internationala - "TALL SHIPS RACE MEDITERRANEA 2007" - organizata de SAIL TRAINING INTERNATIONAL. Cu aceasta ocazie, se viziteaza porturile – Pireu (Grecia), Alicante si Barcelona (Spania), Toulon (Franta) si Genova (Italia). Alaturi de studentii romani , la bord au fost ambarcati cadeti din Franta, Germania, Olanda, Danemarca, Turcia, Ucraina si Croatia, pentru instruire in cadrul programului de colaborari internationale ale Academiei Navale "Mircea cel Batran" cu institutii similare de invatamant superior.
       Nava scoala MIRCEA a efectuat, in perioada 26 mai – 18 septembrie 2008, un mars de instructie in Marea Mediterana, Oceanul Atlantic, Marea Nordului si Marea Baltica. La bordul navei s-au ambarcat, pentru diferite etape ale marsului, patru cadeti din Ucraina, Croatia, Turcia si Belgia. MIRCEA a facut escale in zece porturi, respectiv Cagliari, Malaga, Rouen, Brest, Rotterdam, Copenhaga, Rostock, Fowey, Lisabona si Valletta. Cu aceasta ocazie, nava scoala MIRCEA a reprezentat Fortele Navale Romane la mai multe festivaluri nautice internationale, inclusiv sarbatorirea semicentenarului navei scoala surori, Gorch Fock, apartinand Marinei Militare Germane.
       Anul 2009 a fost  pentru nava scoala MIRCEA unul foarte important. Pe data de 17 mai, MIRCEA  a sarbatorit 70 de ani de existenta, ani ce ii poarta cu demnitate si noblete, fiind intr-o stare tehnica  si de intretinere de exceptie, fapt confirmat prin efectuarea periplului nautic din acest an, in perioada 12 aprilie – 01 septembrie 2009, un mars de instructie in Marea Neagra, Marea Mediterana si Oceanul Atlantic, cu escale in porturile Catania (Sicilia-Italia), Cadiz (Spania), Tenerife (Insulele Canare - Spania), Hamilton (Insulele Bermude), Charleston (South Carolina – S.U.A), Boston (Mariland – S.U.A.), Ponta Delgada (Insulele Azore - Portugalia) si Mellila. Cu aceasta ocazie, nava scoala MIRCEA a participat  la Regata  "TALL SHIPS CHALLENGE 2009" si la FESTIVALUL SAIL BOSTON.
       Nava scoala MIRCEA a participat si la alte regate internationale: Black Sea Tall Ship Race Regatta 2014 in Marea Neagra, The Tall Ships Races 2017 in Marea Baltica, The Liberty Tall Ship Regatta 2019 in Canalul Manecii si Marea Nordului.
       Cei peste 70 de ani reprezinta ani in care promotii de marinari romani si-au facut ucenicia pe MIRCEA, s-au identificat mandri cu nava scoala, facand ca marina romaneasca sa aiba distinctie printre celelalte tipuri de arme.
       La bordul navei s-au pregatit marinari destoinici, profesionisti pe drumul fara pulbere, infruntand capriciile marii. Echipajul si cadetii, ce s-au instruit pe MIRCEA, au privit de fiecare data cu emotie si mandrie steagul scump al patriei fluturand in inalturi.
       Nimeni nu se indoieste ca MIRCEA este un real ambasador al Fortelor Navale si al poporului roman in lume. MIRCEA nu este doar o scoala a cunostintelor  marinaresti, ci si un bastion al calirii caracterelor, al increderii si solidaritatii celor ce l-au servit de-a lungul celor 70 de ani.
       "Servesc marina, servesc patria!" este gandul unanim al echipajului, al cadetilor ce deprind practic tainele marinaresti. Departe de tara, de casa si de cei dragi, toti au gasit in MIRCEA marea familie, la bine si la greu, actionand cu solidaritate si profund atasament. Numai asa au putut, de fiecare data, sa depasesca momentele de teama, nerabdare, incertitudini.
       S-a demonstrat cu prisosinta ca in cei  peste 70 de ani de existenta MIRCEA este o adevarata scoala a curajului, profesiei si barbatiei.
       Nava Scoala Mircea a ajuns pe coasta de est a Statelor Unite ale Americii si Canadei, in Oceanul Atlantic, Marea Nordului si Marea Baltica, in vestul Europei, Marea Mediterana si in toate marile porturi ale Marii Negre, a acostat in orase porturi ca Barcelona, Genova, Toulon, Pireu, Boston, New York, Lisabona, Hamilton-Bermuda, Rouen, Brest, Copenhaga etc., fiind un veritabil ambasador al Romaniei, cu vizitatori mereu impresionati de modul cum este intretinuta nava avand in vedere vechimea acesteia (17 mai 1939). La bord au urcat suverani, sefi de state, comandanti de flote, generali, amirali, politicieni, personalitati din lumea culturii si stiintei.