Marsul de instructie la final. Botezul marinaresc (07 august 2015)
Dupa ce a parasit portul Bar, Nava Scoala "Mircea" s-a indreaptat spre Marea Neagra. La data de 4 august, echipajul navei s-a intalnit cu Zeul Neptun. Din alaiul sau nu au lipsit nimfele si piratul. Intalnirea a avut loc langa Insula Zakinthos, in drumul nostru prin Marea Ionica. Maritul Zeu i-a identificat pe intrusii din apele sale, apoi a dat startul ritualului traditional, specific botezului marinaresc. Rand pe rand, au trecut prin acest ritual toti cei nominalizati de catre pirat.
"Trei zile în.......Bar" (06 august 2015)
S-au intamplat destule aici la bord de la ultima noastra corespondenta atat in ceea ce priveste pregatirea cadetilor cat si in ceea ce numim partea de reprezentare. Un moment asupra caruia vreau sa insist a fost ceea ce aici la bord numim Scoala ramelor pentru cadeti. Tehnic s-a derulat cand stateam in deriva in Stramtoarea Otranto, pe o vreme caniculara chiar daca eram in mijlocul marii, si doar ca idee mentionez ca temperatura apei era de 32 de grade. Au fost coborate la apa cele doua barci de 10 plus unu ale navei dar si bombardul ca masura de asigurare si toti cadetii au coborat in ele pe parama, denumirea exacta este pe atarnatori si au urcat apoi pe scara de pisica de pe tangonetul de la pupa. Impartiti in opt armamente, a se intelege echipajul fiecarei barci, cei 80 de elevi si studenti, sub indrumarea maistrilor militari din echipaj, au exersat trasul la rame timp de o jumatate de zi. Rezultatul a fost mai mult decat multumitor daca ne gandim ca elevii au pus pentru prima data mana pe rame de cand sunt la bord, iar de un episod asemanator au avut parte acum un an la statiunea de pregatire marinareasca de la Palazu.
Ramasesem dator cu ceva informatii despre escala noastra oficiala din portul Bar din Muntenegru derulata in weekendul trecut. Am ajuns aici la invitatia oficiala a ambasadei Romaniei din Muntenegru si a oficialitatilor militare si autoritatilor locale. Bar este un oras micut dar linistit de pe coasta, strajuit de munti in fundal si cu Marea Adriatica pe coasta, cu un trafic portuar scazut si cateva curse de feribot spre Italia. Am intrat ca de obicei cu cadetii pe vergi, salutand cu strigate de ura turistii toropiti de temperaturile ridicate chiar de la primele ore ale diminetii. Am acostat la un cheu din zona libera a portului, relativ aproape de faleza orasului dar din pacate accesul era restrictionat si distanta ocolitoare pana in oras era de peste doi kilometri ceea ce a diminuat sever si numarul vizitatorilor din cele trei zile.
La bord a urcat ambasadorul Romaniei in Muntenegru, Excelenta Sa Ferdinand Nagy, unde a ramas aproape toata ziua si a insotit delegatia bordului in toate vizitele oficiale. Prima vizita a fost la Statul Major al Fortelor Navale situat chiar in Bar unde au fost primiti de comandantul acestei structuri, comandorul Darko Vukovic. Marina militara a Muntenegrului are aproximativ 400 de militari si cateva nave mai importante, toate mostenite de la vechea Iugoslavie, multe dintre ele fiind in conservare. De fapt chiar Muntenegru este un stat foarte mic, cu aproximativ 630000 de locuitori si o zona de coasta de aproximativ 300 de kilometri. A urmat vizita la primarul orasului Bar, doctorul Zoran Srzentic si doar o ora mai tarziu nava noastra a fost gazda pentru seful Statului Major General al armatei Muntenegrului, amiralul Dragan Samardzic, care a putut vedea conditiile in care se instruiesc cadetii nostri. Din programul primei zile nu a lipsit si un meci de fotbal cu o echipa locala de amatori pe care baietii nostri l-au castigat lejer cu scorul de 7-1, scor care insa nu a deranjat pe nimeni atmosfera fiind una mai mult decat amicala. Seara s-a incheiat cu participarea unor membri ai echipajului la un concert de muzica clasica sustinut de doua tinere talente din Constanta in cadrul festivalului Barski Ljetopis din oras, desfasurat la castelul regelui Nikola.
Receptia oferita de ambasada Romanie la Podgorica si NS Mircea din a doua zi a escalei, a adus la bord cele mai multe oficialitati. Au fost prezenti ministri si secretari de stat din guvern, ambasadori, primarul orasului, seful Statului Major al Fortelor Navale din Muntenegru, diplomati, reprezentanti ai autoritatilor locale si centrale.
Acum, aproape de finalul marsului putem contabiliza daca vreti, si putem constata, cu bucurie as spune eu, ca in cele patru escale am fost onorati de prezenta la bord a doi ambasadori si doi consuli generali astfel incat din punct de vedere diplomatic reprezentarea Romaniei si a Fortelor Navale s-a dovedit a fi la inaltime. Prezenta velierului nostru in portul Bar a fost mediatizata si de catre o echipa a televiziunii Atlas din Podgorica care a realizat mai multe interviuri si un reportaj despre escala N.S.Mircea in Muntenegru.
Ultima zi a escalei a fost rezervata excursiilor, atat cele oferite gratuit de gazde cu vizitarea vechii cetati medievale Bar cat si a celor organizate de echipaj. Astfel s-au putut vizita orasele Budva, Kotor si pitorescul sat Perast, toate din golful Kotor, acest adevarat fiord mediteranean de o frumusete aparte.
Zona, ca de altfel toata tara, este una extrem de sigura, infractionalitatea este foarte redusa sau chiar inexistenta si doar temperaturile foarte ridicate, de peste 40 de grade ne-au creat un oarecare disconfort. Am parasit Barul in dimineata zilei de 3 august pentru ultima etapa a marsului cu durata de 7 zile si cu 1107 mile marine de parcurs.
"Marsilia - Poarta spre Mediterana" (31 iulie 2015)
Dupa ce a parasit portul Barcelona la data de 19 iulie, NS Mircea, datorita distantei foarte mici intre cele doua porturi, a stat ancorata timp de aproape o zi, travers 6 mile de portul Marsilia. In aceasta perioada, la bordul navei s-au desfasurat activitati de intretinere si curatenie si, nu in ultimul rand, elevii si studentii au avut parte de studiu in vederea pregatirii examenului final dupa stagiul de practica la bord.
Cel mai vechi oras din Franta, Marsilia, a fost intemeiat acum 2600 de ani de colonisti greci din Asia Mica. Primitor si tumultos, nu a avut de atunci aproape nici un moment de liniste. In spate este vegheat de dealuri calcaroase, pe lateral are stanci, iar in fata se intinde marea, la raison d’être a Marsiliei, cea care o transforma in port comercial si punct de intrare al imigrantilor. Marsilia este un amalgam urban, de la piete stil souk oriental la mici asezari pescaresti. Toti locuitorii sunt insa zgomotosi, nesupusi si nestatornici. Aici este patria muzicii, a fotbalului francez, dar si a bouillabaisse, cea mai aromata mancare de peste din lume, un loc in care simti ca traiesti.
Traficul maritim comercial s-a mutat in secolul al-XIX-lea dupa colt, in noile docuri, dar vechiul port ramane inima orasului, un loc plin de ambarcatiuni de agrement si marginit de restaurante, unde Marseillais se intalnesc pentru a petrece sau cumpara peste proaspat din piata.
Biserica romano-bizantina, Notre-Dame-de-la-Garde, este simbolul Marsiliei. Cocotata pe cel mai inalt deal din oras si avand in varf o statuie mare din aur a Fecioarei Maria, poate fi vazuta din orice punct al Marsiliei si ofera o panorama spectaculoasa.
Chateau d’If, aceasta fortareata situata pe o insula indepartata, a fost construita in secolul al-XVI-lea pentru a apara portul orasului. A devenit temnita temuta in 1580, gazduindu-i, printre altii, pe adevaratul conte de Mirabeau si fictivul conte de Monte Cristo, antieroul lui Alexandre Dumas din romanul omonim.
Dar sa lasam putin istoria si sa vedem ce s-a intamplat pe perioada stationarii NS Mircea in portul Marsilia.
Marsilia ne-a intampinat cu o caldura sufocanta si umeda dar, velierul nostru a atras atentia inca de la intrare, cu cadetii urcati in arborada pe cand dublam faimosul Chateau d`If de unde probabil ne-ar fi urmarit si eroul lui Alexandre Dumas, Edmond Dantes. Uralele salutului echipajului au reverberat pana in capatul portului vechi, Vieux Port cum zic francezii si s-au intors ca un ecou la cheul din fata Mucem, muzeul civilizatiilor europene, locul unde doar cu o saptamana inainte a fost acostat si velierul scoala al Mexicului, Cuauhtemoc, in cadrul unei vizite oficiale de nivel inalt, la care au fost prezenti inclusiv presedintii celor doua tari. Pentru noi a fost doar o escala tehnica dar, surprinzator, a fost si cea mai bogata in activitati, gazdele noastre de aici pregatindu-ne un program special. Speciala a fost si acostarea navei in zona VIP a Portului Vechi, chiar sub impresionanta catedrala Notre Dame de la Major, o zona de maxima vizibilitate turistica, toate pentru a marca parca prima vizita a N.S. Mircea in cel mai important port francez de la Mediterana.
La sosire am fost asteptati de reprezentantii Marinei franceze, comandorul Richard Valere si de atasatul apararii Romaniei la Paris, colonelul Florin Ion Marinescu. Au urmat vizitele oficiale ale comandantului marsului si comandantului navei, comandorul Dan Ciontoiu, respectiv comandorul Gabriel Moise, la seful de Stat Major al guvernatorului militar din Marsilia, comandorul Philippe Vernerey, la subprefectul Vincent Breton si la viceprimarul Marsiliei, Andre Malrait, delegat pentru afaceri militare, care ne-a primit nu la Hotel de Ville cum zic francezii, adica la sediul primariei, ci la superbul Muzeu de Istorie al orasului, cu adevarat un muzeu al secolului XXI. Si ca sa epuizez acum lista oficialitatilor, o vizita speciala a fost si cea a viceprimarului Jean Rotta, delegat pentru relatii internationale si cooperare euro-mediteraneeana, care a tinut in mod special sa viziteze nava si sa discute cu echipajul, desi, peste doar o ora, urma sa decoleze impreuna cu o delegatie guvernamentala condusa de primul ministru francez catre Cipru. Am insistat putin asupra acestor vizite deoarece aici, la Marsilia, autoritatile locale sunt si politicieni foarte importanti in Franta, influenti, de exemplu primarul orasului este si vicepresedintele Adunarii Nationale si cred ca asta spune totul.
Un alt moment semnificativ a fost vizita ofiterilor bordului la sediul marii companii de shipping CMA-CMG, o cladire de 32 de etaje, in care lucreaza 2700 de oameni, dintre care multi sunt romani. De altfel, cateva zeci dintre ei au vizitat a doua zi nava noastra. Domnul Marian Vasile, gazda noastra si unul dintre directori, ne-a prezentat cum functioneaza o astfel de companie, a treia ca dimensiune din lume. A fost o vizita importanta deoarece compania are un parteneriat solid si de traditie cu Academia Navala „Mircea cel Batran". Dar la Marsilia nu a fost vorba doar de marinărie sau de domeniul naval, si spun asta deoarece am avut o cerere in casatorie aici la bord, mai exact Alexandru Nistor, fiul comandorului Liviu Nistor instructor la Scoala de Maistri la bord pentru acest mars, a cerut mana viitoarei sotii, Anca....frumos si casa de piatra!
Secundul navei, capitan-comandorul Neculai Tataru si medicul bordului, locotenent-colonelul Eduard Moise, insotiti de doi studenti, au efectuat o vizita la Asociatia Centrala a Ofiterilor de Marina si a Marinarilor in Rezerva ACOMAR. Cadetii au putut vizita, gratuit, frumosul muzeu de istorie al orasului. Comandantul navei a primit vizita cunoscutului scriitor, jurnalist, dar si fost consul aici, la Marsilia, Ioan T. Morar, care a pus pentru prima data, vizibil marcat, piciorul pe ambasada plutitoare care este N.S.Mircea.
La Marsilia, si-a incheiat misiunea cadetul turc, Mikail Kurt, iar acum la bord mai sunt doar 6 cadeti straini, in total 161 de membri ai echipajului.
In dimineata zilei de 24 iulie, NS Mircea a pus cap compas pe ultimul port al periplului si anume portul Bar, Muntenegru.
Am parasit Marsilia, asa cum am intrat, salutand orasul de la inaltimea catargelor si, de atunci, etapele de navigatie cu vele au alternat cu cele cu motor, timp de sapte zile, in care am parcurs aproximativ 1300 de mile. Sapte zile linistite din punctul de vedere al marii si al vremii, dar destul de pline pentru cadeti, cu lucrari de matelotaj, noduri marinaresti, urcari in arborada, dublarea carturilor, ateliere de specialitate, unul tinut de doctorul bordului locotenent-colonelul Eduard Moise, altul de scafandrii aflati la bord, studiu de specialitate. Totodata, este in desfasurare si un campionat de sah.
Dupa multe antrenamente executate "la rece" pe atarnatori (parame), la puntea centru, la ordinul comandantului navei, au fost pregatite barcile 10+1 pentru lansare la apa, astfel incat cadetii au coborat ca niste adevarati acrobati, 4-5 metri, in barcile ce-i asteptau pe marea ca oglinda. Scoala de rame – o alta misiune din programul de pregatire practica, a fost organizata dupa toate regulile, cu scafandrii de siguranta in bombardul lansat la apa. Tinerii marinari si-au insusit comenzile la rame, inventarul si compunerea barcii si, nu in ultimul rand, tehnica de tras la rame.
Printre antrenamente in arborada, acumularea de cunostinte practice de navigatie costiera, estimata si astronomica, incet-incet, s-au conturat si sarcinile privind executarea lucrarilor de matelotaj. La bordul velierului, matelotajul este ridicat la rang de arta. Aici se deprinde mestesugul nodurilor marinaresti si al altor asemenea lucrari, de la cele mai simple la cele care raman, chiar si cu ajutorul cartilor de specialitate, doar la indemana celor foarte priceputi.
Cu o zi inainte de intrarea in portul Bar, ultima escala din acest mars de instructie, s-a executat programul de curatenie generala, activitate care a intrat in obisnuinta echipajului si a cadetilor. Imaginea superba a velierului nostru, admirata de vizitatorii de pretutindeni, este rezultatul muncii permanente a echipajului si a cadetilor, deoarece la acest tip de nava munca nu se termina niciodata.
Am trecut din nou prin Stramtorile Bonifaciu si Messina, prin Marile Tireniana, Ionica si Adriatica pentru a ajunge aici la Bar.
Dar despre activitatile desfasurate la Bar va vom informa in perioada imediat urmatoare. Pana atunci, noi, cei de la bordul NS Mircea va uram sa aveti parte numai de zile senine.
Lt.col. Daniel OAIE
TREI ZILE LA BARCELONA, APOI NAVIGATIE CU VELE PANA LA MARSILIA (17-21 iulie 2015)
In capitala Cataloniei am intrat intr-o dimineata superba si am acostat in inima portului turistic de aici, cunoscutul Port Vell. Locul de acostare a fost unul special, de maxima expunere si imagine pe promenada superba si la doar cativa metri de un urias complex comercial, plin de magazine, restaurante si cafenele si care atrage un flux de turisti incredibil.
Pe cheu ne-a asteptat consul general al Romaniei la Barcelona, ES Doamna Geanina Mihaela Boicu, cea care practic in urmatoarele trei zile ne-a insotit in toate vizitele oficiale. si nu au fost putine. Pe data de 16 iulie a fost si Ziua Marinei Spaniole, iar comandorii Dan Ciontoiu si Gabriel Moise au fost invitati sa participe la o slujba impresionanta, tinuta intr-o biserica din secolul al XVII-lea, Biserica Fecioarei Carmen, care este si patroana Marinei spaniole, aflata in Parc de la Ciutadella, vizavi de Parlamentul Cataloniei. Barcelona nu are o baza navala, flota militara din Mediterana se afla la Cartagena, iar atributiile Garzii de Coasta sunt indeplinite de Guardia Civil, astfel incat festivitati similare cu cele desfasurate la Constanta de Ziua Marinei nu au existat.
A doua zi au urmat vizitele protocolare la guvernatorul militar din Barcelona, generalul de brigada Fernando Gonzales Arteaga, intrevederea cu adjunctul reprezentantului guvernului spaniol in Catalonia, Emilio Ablanedo Reyes, urmate de vizitele la delegatul apararii, colonelul Luis Castuera Novella si la Comandantul Naval din Barcelona, comandorul Juan Carlos Perez de Villaamil. Mentionez ca aceste vizite protocolare fac parte integranta din ceea ce numim misiunea de reprezentare a Romaniei si a Fortelor Navale Romane. Dincolo de prezenta navei in porturile de escala ori de vizitarea navei de catre populatia civila, vizitele protocolare reprezinta salutul natiunii noastre.
Dupa trei zile de stationare in Barcelona, in urmatoarele doua zile am navigat pana la Marsilia. Cadetii au inceput cu bratarea vergilor si urcarea in arborada. Au continuat cu orele de specialitate, scoala nodurilor marinaresti si munca la lucrarile de matelotaj pentru ca examenul de practica nu mai pare a fi atat de departe. Navigatia cu vele a fost realizata pentru cea mai lunga perioada, neintrerupta, de cand am plecat din Constanta, peste 15 ore, cu un vant favorabil, astfel incat am atins o viteza de peste 7 noduri.
A fost cea mai scurta etapa de navigatie dintre doua porturi din acest mars, am parcurs 300 de mile marine in numai doua zile, iar cea de a doua zi a fost dedicata in intregime, conform cutumei bordului, bricuirii puntilor si curateniei generale, asa cum se intampla, de altfel, inaintea intrarii in fiecare port. Marti, 21 iulie, Mircea a intrat in portul vechi din Marsilia, aratand impecabil, ca de obicei.
ESCALA NAVEI-SCOALA MIRCEA LA BARCELONA (16-19 iulie 2015)
Asa cum anticipam in corespondenta anterioara, cele trei zile in care echipajul N.S. Mircea a stationat in Barcelona au fost dense in activitati. Dupa toata munca depusa timp de trei zile pentru navigatia cu vele, si nu numai, intre Civitavechea si Barcelona, membrii echipajului, instructorii si studentii Academiei Navale "Mircea cel Batran" precum si elevii Scolii de Maistri Militari de Marina "Amiral Ion Murgescu" si-au refacut fortele.
Paralel cu vizitele in metropola, elevii si studentii au urmat, in fiecare zi, orele de curs din programa coordonati de instructorii si comandantii de subunitati. Pentru a intelege ca durata escalei nu a influentat cu nimic algoritmul activitatilor de la bord trebuie sa mentionam faptul ca echipajul navei si-a continuat activitatea zilnica de intretinere a navei, definitivarea invergarii si, in general, munca ce tine de aspectul marinaresc. Iar la o nava cum este N.S.Mircea intotdeauna este ceva de piturat, furbisat, lacuit pentru ca "ambasadorul" Fortelor Navale si al Romaniei sa arate impecabil.
La nivel de reprezentare, comandorul Dan Ciontoiu, comandantul marsului si comandorul Gabriel Moise, comandantul navei, au efectuat vizite de curtoazie, inca din prima zi. Intalnirea protocolara organizata de N.S.Mircea aici la Barcelona a reusit sa reuneasca la bord numerosi membri ai corpului diplomatic din Barcelona, si nu numai, ofiteri ai Marinei Militare spaniole, reprezentanti ai autoritatilor locale. Aceasta intalnire a fost, fara nici o indoiala, un succes. A contribuit la acesta reusita consulul general al Romaniei la Barcelona, doamna Gianina Mihaela Boicu, prezenta la receptie ca, de altfel, pe tot parcursul stationarii noastre in aceasta impresionanta metropola. Insist asupra acestui lucru deoarece promovarea imaginii Romaniei si reprezentarea Fortele Navale Romane nu poate fi realizata doar de N.S.Mircea, ci si prin intermediul si cu ajutorul altor institutii ale statului, inclusiv ale Ministerului de Externe.
Ne-am intalnit cu foarte multi romani, in marea lor majoritate tineri, care au reusit sa se impuna prin cunostinte si profesionalism intr-o tara foarte exigenta cu strainii, dar si cu proprii lor cetateni si care poarta cu demnitate numele natiei din care provin. O data in plus ne vedem datori sa remarcam ca pe acolo pe unde a trecut NS Mircea, a reusit sa adune romanii laolalta.
La ora cand aceste randuri au prins contur escala a devenit deja o amintire. Am mai parcurs o etapa, am "bifat" cel de-al doilea port de escala, iar in fata noastra se deschid orizonturile franceze. Marti dimineata vom intra in portul Marsilia si ne vom incadra in programul pregatit de oficialitati. Vor fi multe de spus si de vazut, asa incat ii rog pe toti cei interesati sa tina pe-aproape.
Pana atunci, toate cele bune de la bordul NS MIRCEA!
ESCALA NAVEI-SCOALA MIRCEA LA CIVITAVECCHIA, PORTUL ROMEI (10-13 iulie 2015)
Impresiile unui jurnalist la bord (10 iulie 2015)
(10 iulie 2015)
"MOLA", spre 40 de zile...de invatare (06 iulie 2015)