Spiritul "Mircea" pentru a doua oara in porturile Muntenegrului
Cei 99 de cadeti germani si romani au ajuns la jumatatea stagiului de practica, iar cu aceasta ocazie Nava-Scoala "Mircea" bifeaza inca un port muntenegrean, Portul Tivat, din lista numeroaselor escale pe care le-a efectuat de-a lungul cel 79 de ani de existenta, dupa ce in anul 2015 a mai ancorat in Bar.
Dupa plecarea din Italia, instructorii de la bord au continuat pregatirea cu viitorii marinari militari, fiecare moment al zilelor pe mare fiind incarcat cu activitati atat pe nava, cat si in apele Marii Adriatice. Conditiile meteorologice au reprezentat un element important in ceea ce a privit organizarea programului pentru cadeti. Vantul bun si marea mai putin linistita au dus membrii echipajului cu gandul la un singur lucru, cel al intinsul velelor pentru a continua drumul cu ajutorul lor. Acest aspect a reprezentat o noua lectie, deja invatata, pentru cei aflati in practica. Buna organizare, rolurile stiute de fiecare si atentia coordonatorilor au facut din manevra complicata un adevarat spectacol, atat pentru marinarii vechi, cat si pentru cei din afara fenomenului.
Calmul Golfului Kotor a permis lasarea la apa a ambarcatiunilor de 10+1 si desfasurarea lectiilor scolii de rame. Astfel, fiecare cadet, alaturi de alti noua colegi, a avut ocazia sa invete si sa exerseze, in barca, o noua procedura ce include munca in echipa si in sincron. Efortul lor a fost rasplatit cu satisfactia de a depasi cu brio o noua provocare, dar si cu rezervarea celor mai bune locuri pentru a admira nava-scoala, personajul principal intr-un peisaj de poveste.
Dimineata zilei de luni, 18 iunie, cea in care am ajuns in Tivat, Muntenegru, a fost una diferita fata de cele petrecute pe mare, dar foarte asemenatoare cu cea marti, 12 iunie, cand "Mircea" a acostat in portul italian Bari. La bordul navei s-a resimtit emotia apropierii de un nou port, ce ne va gazdui pentru alte cateva zile. Poate ca acest sentiment este cel care sta la baza spiritului lui "Mircea", alaturi de restul trairilor simtite la bordul navei. Marsurile de instructie sunt unice pentru fiecare dintre cei ambarcati pe bric. Pentru cadeti, acestea reprezinta poate primele momente in care iau cu adevarat contact cu viata pe mare, perioada in care se cunosc pe ei, limitele lor, dar si pe camarazii pe care ii vor avea alaturi de-a lungul carierei lor. Pe de alta parte, membrii cu experinta ai echipajului, indiferent de numarul voiajelor de acest tip, misiunea unui nou mars de instructie va fi intotdeauna un izvor nesecat de oportunitati de cunoastere si perfectionare. Motiv pentru care, cu siguranta, fiecare dintre noi ne vom intoarce acasa mai buni, mai optimisti si mai pregatiti pentru ceea ce ne va astepta.
Astfel, in cel de-al doilea port al calatoriei noastre, am fost asteptati ca de obicei de oficialitatile romane din teritoriu, pe care cadetii nostri le-au salutat marinareste din inaltul catargelor. "Am lasat ancora la apa", iar nava noastra a devenit in acea zi gazda reprezentantilor celor mai importante institutii din zona, dar si a fratilor nostri de acasa, care, la invitatia Eminentei Sale domnul Ambasador al Romaniei la Podgorita, au venit pentru a ne canta romaneste spre bucuria tuturor.
Zilele de popas au continuat, la fel si activitatile noastre destinate perioadei de escala din Muntenegru. Asa cum am obisnuit, am vizitat oficialitatile din oras, dar si cele mai frumoase locuri al tarii noastre gazda. Micile plimbari si excursii au reprezentat momente de reincarcare a bateriilor militarilor si cadetilor, clipe in care cu totii ne-am simtit niste turisti importanti pentru ca, la randul nostru, suntem reprezentanti ai Eminentei Sale Ambasadorul Romaniei "Mircea".
Dupa toata aceasta perioada cu nopti in care nava noastra a luminat Muntenegru si a fost cea mai placuta ochiului, indiferent de pretul ambarcatiunilor langa care se afla, ne-am reluat posturile si sarcinile, am salutat in modul caracteristic si am plecat spre urmatoare destinatie, Portul Pireu din Grecia, lasand in urma pupei velierului nostru un "siaj" de referinta in amintirea celor din Tivat si Podgorita.
Miercuri, 27 iunie, vom ajunge in tara zeilor, iar pana atunci pregatirile noastre si ale navei continua. Vom fi la fel exemplari, placuti si unici ca de fiecare data cand ducem Pavilionul Romaniei intr-un port al lumii. Misiunea noastra inca nu s-a incheiat, dar va asiguram ca in corespondenta de dupa escala din Pireu va vom raporta numai reusite de care veti putea fi mandri de noi si increzatori in privinta linistii zilei de maine.
Cu cele mai bune sentimente,
Echipajul si cadetii Navei-Scoala "Mircea"
Portul italian Bari, escala a Navei-Scoala "Mircea" in spirit latin
Ambasadorul Romaniei, Nava-Scoala "Mircea", a indeplinit cu succes prima misiune de reprezentare a tarii si a Marinei Militare, din timpul marsului de instructie, dupa ce a acostat in portul din "calcaiul" Italiei, unde a fost asteptat de catre oficialii Consulatului General al Romaniei in Bari. Timp de trei zile, vizitatorii velierului nostru au avut ocazia sa admire atat frumusetea navei, rod al muncii a zeci de generatii de marinari militari, cat si tinuta impecabila a celor ambarcati pentru acest mars de instructie. Impecabil a fost si "Mircea", fapt ce se datoreaza indeplinirii sarcinilor in detaliu de catre marinarii militari, care au avut grija ca nava lor sa se prezinte la cele mai ridicate standarde estetice si tehnice, inspirand, astfel, eleganta, profesionalism si respect.
Bricul "Mircea", asa cum este cunoscut pentru urechile romanilor, a reusit, in drumul sau spre Italia, sa faca o impresie excelenta si in largul marilor, nu numai in apropierea coastelor. Un moment, ce poate fi dat ca exemplu, a fost acela in care activitatile de urcare in arborada, bricuit si intretinere a navei au fost intrerupte pentru a saluta militarii de la bordul fragatei germane F221, cu care velierul nostru s-a intalnit in timpul navigarii sale in Marea Adriatica. Cadrul respectiv a fost unul important pentru romanii de pe nava-scoala pentru ca numarul de bordaj ne-a amintit de fregata romaneasca "Regele Ferdinand" si am avut din nou ocazia sa ne simtim aproape de casa, insa pentru cadetii si instructorii germani, ambarcati cu noi, a fost, cu siguranta, unul special, acestia avand ocazia sa revada o parte din ceea ce inseamna tara, dar poate si viitorul lor.
Stationarea celor 186 de militari, elevi si studenti, in Bari, nu a constat numai in vizite oficiale efectuate de catre reprezentantii navei pentru a multumi in numele bunei colaborari, ci, alaturi de diplomatii care reprezinta comunitatea romana din zona, am vizitat cu totii orasul, dar si cele mai populare si atractive obiective turistice din imprejurimi. Astfel, emotia de a atinge pamantul, dupa opt zile de navigat in cinci mari europene, a fost amplificata datorita locurilor fascinante ale acestei bucati a Italiei.
Dupa ce echipajul a aratat aprecierea gazdelor, prin intermediul intalnirilor de la bord, dar si al celor din oras, cadetii romani, incurajati si felicitati de catre Consulul General al Romaniei in Bari, chiar si inaintea ridicarii ancorei, au salutat marinareste de pe vergi si au strans vantul in vele pentru a ajunge la urmatoare destinatie, Portul Tivat din Muntenegru, unde, cuprinsi de spiritul "Mircea", vom da dovada seriozitate si profesionalism, reusind sa mentinem placuta impresie pe care nava si echipajul sau au reusit sa o faca in urma cu trei ani, atunci cand velierul romanesc a ancorat pentru prima data intr-un port muntenegran.
Astfel, misiunea noastra onorabila continua, iar curajul si increderea cu care ne imbarbatam, zi de zi, isi au ca sursa dorinta de a trezi sentimentul de mandrie in randul celor de acasa.
Cu cele mai bune sentimente,
Echipajul si cadetii Navei-Scoala "Mircea"
Instructie in cinci mari pentru Nava-Scoala "Mircea"
Marsul international de instuctie al Navei-Scoala "Mircea" continua, iar, dupa o saptamana de navigatie, prima destinatie este tot mai aproape. Velierul va acosta in dimineata zilei de marti, 12 iunie, in portul italian Bari, aflat la o distanta de peste 1.000 de mile marine fata de Portul Constanta, parcurse in traversarea a cinci mari, Marea Neagra, Marea Marmara, Marea Egee, Marea Ionica si Marea Adriatica.
La bordul navei, activitatile specifice au fost variate si benefice pentru setea de cunoastere a cadetilor germani si romani, toate acestea fiind desfasurate pe un fundal dominat de Marea Egee si insulele grecesti. Prezenta camarazilor germani nu este intamplatoare, scopul colaborarii noastre fiind acela de a invata unii de la ceilalti, iar cadrul necesar pentru a realiza acest lucru este corespunzator standardelor internationale.
Instructorii si cadetii germani, in asistenta echipajului roman, au facut demonstratii de evacuare medicala, operatie de care speram sa nu avem nevoie in timpul acestui mars, dar nici pe viitor. O alta procedura exersata la bordul navei a fost cea a grupei de mentinere a vitalitatii navei, care asimulat stingerea unui incendiu, atat in spatiile interioare, cat si pe punte. Pentru cadeti, aceste exercitii reprezinta o parte din lectiile invatate in timpul acestui stagiu de practica, dar si o ilustrare a ceea ce ii va astepta in cursul carierei lor in Marina Militara.
Pe punte sau in cazarma, desfasurarea cursurilor practice si teoretice ocupa cea mai mare parte din timpul zilelor petrecute, pe mare, de tinerii cadeti, care au invatat de la instructorii romani despre instalatiile aflate la bordul navei, supravietuirea pe mare si folosirea mijloacelor de semnalizare.
In ciuda unei mari agitate, pe care fiecare dintre noi am resimtit-o in mod diferit, ne-am incurajat reciproc si am facut tot posibilul sa nu apelam la doctorul navei, pentru a executa cu totii cea mai frumoasa misiune a cadetilor romani, intinderea velelor. Cadetii au raportat: "Misiune indeplinita!", iar satisfactia se putea citi pe chipurile tuturor celor ambarcati. Pana seara, motoarele s-au putut odihni, iar navigatia a fost realizata numai cu ajutorul vantului.
Suntem multi, suntem o familie, iar aniversarile camarazilor nostri sunt importante pentru toata lumea. In aceste zile, am avut parte deja de felicitarea a trei sarbatoriti de la bordul navei, doi cadeti si un membru al echipajului. Cu totii i-am felicitat la puntea centru, unde comandantul navei le-a transmis cele mai bune ganduri ale sale, le-a multumit ca suntem impreuna in acest mars si le-a urat sa aiba parte numai de reusite in cariera lor de marinar militar.
Tot precum o familie suntem si seara. Dupa curatenia zilnica generala si cina, ne adunam pe punte pentru a viziona un film si pentru a povesti dupa o zi plina de imbinat utilul cu placutul.
Bari e aproape, iar noi si "Mircea" trebuie sa ne facem cat mai multe amintiri frumoase pentru a le impartasi cu voi, cei de acasa, atat prin intermediul corespondentelor, cat si atunci cand vom reveni, alaturi de cei dragi, pe taramurile romanesti.
Cu cele mai bune sentimente,
Echipajul si cadetii Navei-Scoala "Mircea"
Nava-Scoala "Mircea", intre Asia si Europa - Prezentarea Stramtorilor Bosfor si Dardanele
Momentul plecarii Navei-Scoala "Mircea" in marsul international de instructie a sosit, iar noi, echipajul navei si cadetii ambarcati, suntem in plina desfasurare a activitatilor stabilite pentru prima parte a acestuia. Ne-am imbarbatat rapid, am lasat lacrimile si trairile parasirii Constantei de o parte si ne-am propus sa ne canalizam toate puterile si atentia asupra a ceea ce avem de facut si de invatat la bord.
Pe o Mare Neagra prietenoasa, cu ape line si vreme tocmai buna de navigat, velierul nostru a ajuns in stramtorile Bosfor si Dardanele. Istanbulul a fost prima bucata de pamant observata de pe "Mircea", iar privelistea s-a dovedit a fi incantatoare, atat pentru cei care traversau pentru prima data prin aceste locuri, cat si pentru cei care au avut ocazia sa le revada cu drag si, poate, nostalgie.
Cum pentru fiecare echipaj, siguranta este prioritara, inca din prima zi de mars, ne-am organizat si am facut pasii necesari, ce trebuie sa fie urmati in caz de pericol. Astfel, cu totii ne-am verificat vestele si barcile de salvare la care am fost repartizati cu grija de catre echipajul navei.
Diminetile ne gasesc pe puntea principala, la inviorare, iar, dupa micul dejun, fiecare in parte isi urmeaza sarcinile. Inaintea momentului intrarii in Stramtoarea Bosfor, elevii romani au realizat o prezentare a traseului navei spre albastrul Marii Egee, pentru cadetii germani, captivati si interesati, la fel ca la orice actiune intreprinsa la bord. La finalul trecerii prin stramtoarea care desparte Asia de Europa, cartul a continuat in Marea Marmara, cuprinsa de un apus cald si incapatanat, ce dorea sa se arate printre norii care racoreau nava dupa o zi cu adevarat de vara.
O noua zi, o noua lectie pentru cadeti. In ciuda dupa-amiezei toride, la iesirea din Dardanele, viitorii maistri au desfasurat antrenamentul de simulare a intinderii velelor, in inaltul catargelor. Pentru cei din afara lumii marinarilor, tot exercitiul lor ar parea un veritabil spectacol, insa pentru cadetii romani a fost doar o alta sarcina ce trebuia a fi implinita cu succes.
Nava isi continua marsul spre fascinantele insule grecesti, luand cap-compas Portul Bari, iar pana la urmatoarea corespondenta, cele 186 de suflete de la bord va transmit cele mai bune ganduri ale lor si impartasesc cu voi, cei de acasa, cateva fotografii pentru a da o mana de ajutor imaginatiei voastre, pusa la treaba de catre corespondenta noastra.