0241-626200

Academia Navală "Mircea cel Bătrân"

Marsul de instructie 2006

Corespondente - Nava Scoala "Mircea" in mars de instructie

Transmite ofiter de relatii publice Mihaela Zabolodni

10 august 2006

"Mircea" revine din marsul de instructie din Marea Neagra

            Dupa ce a parcurs 2.000 de mile marine intr-un mars de instructie in Marea Neagra, nava scoala "Mircea" a acostat la dana militara a portului Constanta, joi, 10 august a.c., ora 11.00.
            Pe timpul marsului, care a durat o luna de zile, la bordul navei s-au instruit aproximativ 100 de studenti de la Academia Navala "Mircea cel Batran" si elevi ai Scolii Militare de Maistri a Fortelor Navale "Amiral Ion Murgescu". Ei si-au completat cunostintele teoretice si si-au perfectionat deprinderile practice marinaresti in conditii reale. Alaturi de studentii si elevii romani, la bord au fost ambarcati si doi studenti turci.
            Programul de instruire s-a finalizat cu un examen practic, care a constituit, in acelasi timp, si un test pentru echipajul navei.
            Prezenta velierului romanesc a fost evidentiata in toate porturile de escala: Novorossisk, Sevastopol, Odessa, Samsun si Varna. Vizitele reciproce intre comanda navei si autoritatile civile si militare locale, precum si participarea studentilor romani la activitatile culturale si sportive organizate de gazde au oferit un bun prilej de promovare a valorilor Fortelor Navale Romane. Pe timpul stationarilor, "Mircea" a primit vizita a peste 3.000 de persoane care au apreciat calitatile navei, pregatirea profesionala a echipajului si ospitalitatea personalului de la bord.


10 august 2006

Varna

            Ultima escala a marsului, a avut loc la Varna pe data de 7 august si a durat doar doua zile. Nava Scoala "MIRCEA" a acostat la cheul terminalului de pasageri, unde a fost intampinata de atasatul apararii al Romaniei la Sofia, locotenent-colonelul Valentin Beianu, maior Ioana Florea din cadrul Biroului Atasatului Apararii, comandorul Boyan Mednikarov loctiitorul comandantului Academiei Navale Nikola Y. Vaptsarov precum si de capitan Valentina Denceva, ofiterul de legatura.
            In prima zi cadetii nostri, un grup de aproximativ 80 de studenti, au vizitat Academia Navala Nikola Y. Vaptsarov parcurgand un traseu ce a inclus planetariul, laboratoare si simulatoare de navigatie si al compartimentului masini. Chiar din prima zi am avut si vizitatori la bord chiar daca nu au fost atat de numerosi pe cat ne-am asteptat.
            Pe 8 august, in cea de-a doua zi a escalei cadetii au vizitat Muzeul Marinei situat pe faleza orasului. Din expunerea facuta de ghidul muzeului am aflat ca actuala cladire, veche si de dimensiuni relativ reduse nu mai este adecvata si se v-a muta in curand intr-un nou sediu care sa poata pune in valoare bogatul patrimoniu existent.
            In ultima seara la bord s-a aflat si o echipa de filmare de la un cunoscut post de televiziune din tara, aflata intr-un itinerariu nautic de vacanta, care a realizat un reportaj despre prezenta navei scoala Mircea la Varna.
            Am parasit Varna pe 9 august cu nostalgia ultimei escale si a apropiatului sfarsit al marsului de care ne mai desparteau doar cateva ore. Cu doar o zi inainte de intrarea in portul Constanta comandorul Dinu Sorin Pamparau a ordonat o urcare in arborada pentru ultima navigatie cu vele a marsului si, in egala masura, pentru domnia sa, deoarece pe 10 august a coborat pentru ultima oara schela bordului trecand in rezerva dupa aproape un sfert de secol petrecut la nava.


08 august 2006

Botezul marii

            Dupa patru zile de escala la Samsun, NS Mircea a parasit in dimineata zilei de 4 august vechiul Amisos (denumirea antica a actualului oras Samsun) punand cap compas pe Varna, ultima escala a velierului scoala al Academiei Navale "Mircea cel Batran".
            Urmatoarele doua zile au fost "exploatate" din plin, atat in ceea ce priveste navigatia cu vele – deoarece s-a navigat cu vele aproape zi lumina, velele fiind stranse la lumina reflectoarelor - dar si pentru ca in aceste zile cadetii bordului au sustinut examenele pentru practica la bordul NS Mircea.
            Astfel ca in aceste zile am avut ocazia sa vedem, in cele mai neasteptate colturi ale navei, cadeti cu centura de siguranta pe ei (pe timpul navigatiei cu vele cadetii si echipajul poarta in permanenta centura pentru a putea interveni rapid la strangerea velelor) care incercau sa recupereze sau sa-si consolideze cunostintele, fie ca studiau schemele motoarelor navei, repetau nodurile marinaresti sau isi puneau la punct caietele de practica. Examenele au inceput imediat dupa iesirea in larg si s-au desfasurat separat pentru elevii Scolii Militare de Maistri a Fortelor Navale si pentru studentii Academiei Navale "Mircea cel Batran".
            Studentii au sustinut examenul pe teuga cu capitan-comandorul Daniel Dia, seful practicii de la bord, in timp ce la elevi examinarile au avut loc la puntea centru. Prima nota, atat pentru studenti cat si pentru elevi au acordat-o sefii de far (catargele navei) pentru lucrul in arborada si pentru intreaga perioada de la bord. La studenti a doua nota a fost obtinuta la examen in timp ce a treia nota a fost acordata de ofiterii bordului, mai exact de locotenent-comandorul Constantin Herciu, ofiterul cu navigatia, in urma unor examinari riguroase. Pentru clasa de electromecanici, pe langa examenul sustinut cu locotenent-comandorul Valentin Oncica, a contat si cea acordata de maistrul militar principal Marin Paun, ajutorul sefului mecanic, care a dorit sa verifice daca studentii cunosteau labirintul instalatiilor, vanelor sau conductelor si pompelor din sala masini.
            Pentru elevi, prima proba a fost cea de prezentare a lucrarilor de matelotaj, realizate in echipe de cate doi, fiecare grupa fiind coordonata de un maistru militar cu experienta. In fata unei comisii exigente, care l-a avut in componenta si pe locotenent-comandorul Gabriel Moise, ofiterul secund, dar si pe maistrul militar principal Mihai Geantau sau pe maistrul militar clasa 1 Sorin Gadea, elevii s-au descurcat rezonabil, multe dintre lucrari fiind retinute pentru a fi prezentate la Ziua Portilor Deschise. Proba cea mai dificila a fost cea a examenului cu bilete de examen, fiecare cu trei subiecte – elevii trebuind sa dovedeasca ca sunt stapani pe cunostintele despre nava si instalatii, noduri marinaresti si semnale cu sifleea si soneria. Nu au lipsit emotiile, unii   s-au descurcat mai bine dar, la final, toti au promovat, nota finala rezultand din media celor trei probe. Dupa cum ne-au declarat instructorii si comandantii de subunitati, cadetii s-au prezentat bine la examen, mai ales daca avem in vedere timpul redus pe care l-au avut la dispozitie.
            Dupa doua zile de examene, in dupa amiaza zilei de sambata a aparut si un moment de relaxare, asteptat si anuntat: botezul marinaresc la care a participat tot echipajul. Adunati la puntea centru au aclamat sosirea zeului Neptun (interpretat, cu talent de altfel, de maistrul militar clasa 1 Georgel Ilina) si a nimfelor sale (intruchipate de mac-ii Laurentiu Saraiev, Radu Dita si Ionut Miron, in costumatia adecvata aflata in dotarea bordului) care a dat citire mesajului traditional.
            A urmat "botezarea" tuturor celor care nu au putut face dovada ca au trecut prin acest ritual. Ritual destul de aspru (desii unii sustineau ca este prea "soft") care a inclus "spumarea" fetei cu apa cu detergent, barbieritul cu ajutorul unui cutit de lemn si "clatirea" cu jeturi puternice de apa de mare aruncate cu generozitate – si putere – din galeti si furtunul de incendiu. Totul in uralele si fluieraturile de incurajare ale colegilor pentru "candidatii" mai timizi.
            Comandorul Dinu Sorin Pamparau a avut grija personal ca nimeni dintre cei care indeplineau conditiile sa nu se sustraga "botezului". Asa ca nu au scapat nici instructorii, nici comandantii de subunitati (spre bucuria cadetilor), nici medicul marsului, ofiterul cu relatiile publice (fara discriminari fata de sexul slab), cei care proveneau de la alte unitati si nici chiar presa militara (aparatura foto-video a scapat uscata). A urmat traditionalul cocktail din apa de mare si rom oferit de comandantul navei, comandorul Dinu Sorin Pamparau si conferirea "diplomelor" originale, semnate de comandantul navei care vor dovedi tuturor ca au fost "botezati" la bord. Dupa nici o jumatate de ora cadetii erau insa din nou pe vergi pentru strangerea velelor.
            Duminica, 6 august, a fost o zi dedicata curateniei generale pe nava. Este o activitate care a intrat in rutina echipajului si a cadetilor si asumata ca atare. Imaginea superba a velierului nostru, asa cum o cunoastem din fotografii sau din realitate, admirata de vizitatorii de pretutindeni, este rezultatul muncii permanente a echipajului si a cadetilor deoarece la acest tip de nava munca nu se termina niciodata. Luni, 7 august, NS Mircea va acosta in portul Varna, pentru cele doua zile de escala programul anuntandu-se destul de incarcat.


04 august 2006

Samsun

            Luni, 31 iulie 2006, la ora 9.30 dimineata, N.S. Mircea a acostat in portul SAMSUN. Situat in Nordul Turciei, intre doua delte fluviale care se varsa in Marea Neagra, respectiv cele ale Raului Rosu si Raului Verde, orasul este asezat intr-o zona muntoasa si de podisuri. Punctul de maxima altitudine il reprezinta Akdag, 2062 m. Locatia naturala foarte atragatoare a facut ca zona sa aiba o istorie si o mitologie aparte.
            Astazi orasul cu o populatie de peste 400.000 de persoane este un foarte dinamic centru comercial si cel mai important port turcesc la Marea Neagra.
            Este capitala provinciei turcesti cu acelasi nume. Zona reprezinta si o importanta destinatie turistica prin istoria si cultura sa, dar si prin atractiile naturale, baile termale si facilitatile de petrecere a timpului liber.
            Din pacate si de aceasta data N.S. Mircea a fost acostata la un terminal portuar industrial, la cca. 2 km de oras, ceea ce a afectat vizitarea velierului romanesc de catre locuitorii orasului, in primele zile. Aflandu-se intr-o zona economica libera cu statut special accesul vizitatorilor a fost practic blocat.
            Pe dana ne asteptau, alaturi de reprezentantii firmei de agenturare, ofiterul de legatura turc si reprezentantii garzii de coasta turce (in Samsun nu exista o baza navala militara ci doar una a garzii de coasta).
            Contrar aparentelor, escala in Samsun s-a dovedit a fi cea mai "profitabila " pentru cadetii si echipajul N.S. Mircea datorita programului excelent organizat si oferit de partea turca prin numeroase activitati oficiale si de petrecerea timpului liber. Chiar in prima zi au avut loc intalniri cu oficialitatile locale ale orasului, respective la sediul Guvernatorului provinciei Samsun unde, comanda navei a fost primita de domnul Mustafa INGENC, viceguvernator (care pe parcursul escalei s-a dovedit a fi un adevarat prieten al nostru), urmata de vizita la Primarie si la comandantul garnizoanei Samsun, general cu doua stele, Nagi BESTEPE. Au urmat vizita de raspuns a oficialitatilor la bordul N.S. Mircea, precum si prima zi de vizita pentru echipaj in oras. Seara s-a incheiat cu o cina oficiala oferita de viceguvernatorul Mustafa INGENC, la hotelul Politiei. Merita sa remarcam faptul ca au fost invitati sa participle 30 de membrii ai bordului, inclusive membrii ai echipajului precum si cadetii romani si turci.
            A doua zi a escalei, 1 august, a debutat cu un program de vizite culturale si turistice (asigurat integral de catre partea turca, inclusiv transportul cu doua autocare etajate ceea ce practic a asigurat participarea majoritatii membrilor echipajului si a cadetilor), care a inclus vizitarea Muzeului Arheologic din localitate, Muzeul Ataturk precum si a navei muzeu Bandirma, deschisa ca muzeu in anul 2001 (este nava pe care Ataturk a cumparat-o cu cei 18 camarazi de lupta si cu care a venit in Samsun pe 19 Mai 1919 de unde a pornit lupta de eliberare a Turciei).
            In Turcia exista un adevarat cult pentru Ataturk (Mustafa KEMAL) considerat "parintele natiunii" iar Samsun ocupa un loc privilegiat in istoria Turciei, in fiecare an pe data de 19 Mai av a nd loc un festival in care este celebrata Ziua Tineretii si Sportului.
            Pentru a doua zi consecutiv, 30 de invitati de la bordul N.S. Mircea , in aceeasi componenta ca si seara trecuta, au onorat cina oficiala oferita de primarul orasului SAMSUN, intr-o locatie superba situata in partea noua a orasului.
            In a treia zi, pe 2 august, a continuat programul de vizite culturale si turistice pentru cadeti si membrii echipajului. Pentru inceput a fost vizitat situl arheologic al vechiului Samsun (in antichitate a purtat numele de Amisos), a continuat cu un tur extins al orasului (spre bucuria cadetilor care au putut admira de la etajul superior al autobuzelor etajate descoperite, frumusetile orasului) si s-a incheiat cu o escala in partea noua a orasului Atatun, o adevarata statiune estivala in dezvoltare unde cadetii au avut posibilitatea de a face plaja si baie in mare. Am insistat asupra acestui aspect deoarece este pentru prima oara in marsul N.S. Mircea din Marea Neagra cand gazdele au oferit un program complet de petrecere a timpului liber si de vizitare pentru cadetii si echipajul bordului. Ca o dovada a consideratiei gazdelor fata de vizita N.S. Mircea stau marturie si invitatiile primite si onorate din partea primariilor localitatilor adiacente orasului Samsun , CACIK si ATAKUM. In cele doua intrevederi au fost facute informari recioproce despre N.S. Mircea, cadeti, marsul de instructie, din partea gazdelor afland informatii interesante despre potentialul turistic si economic al zonei.
            Seara s-a incheiat cu traditionalul cocktail oferit de data aceasta de comanda navei, comandorul Mircea Rusmanica, comandantul marsului si comandorul Dinu-Sorin Pamparau, comandantul N.S. Mircea, unde partea romana s-a revansat fata de genorizitatea deosebita a gazdelor, un bun prilej pentru a le multumi pentru tot ceea ce au facut pe perioada escalei la Samsun.
            Cu aceasta ocazie ofiterul de legatura turc ne-a pus la dispozitie si presa turca a ultimilor zile, ziarele locale si centrale, care au acordat spatii ample vizitei N.S. Mircea la Samsun . Totodata au fost solutionate si micile "bariere birocratice" astfel incat maine ne asteptam la un flux deosebit de vizitatori.


28 iulie 2006

Odessa

            A doua zi dupa plecarea din Sevastopol, sambata 22 iulie, la bordul N.S. Mircea s-a mai inregistrat o premira in randul cadetilor. A fost una din multele premiere pentru aceasta serie de cadeti de la bord care invata ABC-ul marinariei dar nu si pentru echipaj care a instruit mai multe serii de cadeti. Mai exact, este prima navigatie cu vele din acest mars. Dupa ce in ziua anterioara se executase numeroase urcari in arborada si exercitii de desfasurare si strangere a velelor, a venit si momentul in care nava a navigat timp de aproape doua ore doar cu ajutorul velelor atingand o viteza de aproximativ 5 noduri. Poate fi considerat o performanta datorita faptulului ca marsul este foarte scurt iar timpul rezervat instructiei specifice unui velier este redus.
            Duminica 23 iulie, in jurul orei 9.30 dimineata N.S.Mircea efectua manevra de acostare la cheul garii maritime din Odessa. Pe cheu ne asteptau membrii Consulatului general al Romaniei la Odessa, incusiv doamna Cerasela NICOLAS, consulul general, alaturi lt.col. Radu Filip, atasatul militar al Romaniei la Kiev, care a fost alaturi de noi si la Sevastopol.
            Odessa, orasul fondat acum doua secole este considerat unul dintre cele mai importante centre industriale, culturale, istorice si mai ales turistice din Ucraina. Cel mai important castig pentru nava scoala Mircea l-a constituit acostarea la cheul garii maritime, o constructie grandioasa de dimensiuni impresionante care se afla in partea inferioara a celebrelor scari POTEMKIN, complex architectural care se inscrie perfect in panorama portului si a golfului. Lungimea cheului de peste un kilometru colecteaza fluxul permanent de turisti si vizitatori iar N.S. Mircea s-a aflat chiar in mijlocul acestora. A rezultat un aflux neobisnuit de vizitatori, aproape 2000 pentru cele trei zile de escala.
            Chiar in prima zi comanda navei, impreuna cu conducerea Consulatului General al Romaniei, au depus coroane de flori la cimitirul memorial PROMYSLENNAIA, unde sunt inmormintati 770 de militari straini decedati in lagarul de prizonieri sau in spitalul militar special din zona in perioada 1945-1951. Printre ei se afla si 17 romani. A urmat traditionala competitie de fotbal, sustinuta in fata echipei Academiei Maritime Nationale Odessa, o echipa, cum aveam sa aflam mai tarziu, aproape profesionista. Chiar daca meciul s-a terminat cu un scor asemanator meciului de rugby, in defavoarea noastra, baietii noistri au facut o figura frumoasa iar la final galeriile au fraternizat. Am remarcat printre sustinatorii nostrii si pe doamna Alina NICULESCU, viceconsul impreuna cu un mic grup de romani. Spre deosebire de Sevastopol, intregul program de la Odessa a fost organizat de catre Consulatul General, cu efecte pozitive in derularea activitatilor.
            Luni, 24 iulie, incepand cu ora 11, insotiti de viceconsulul Marin SEGAU, studentii Academiei Navale "Mircea cel Batran" au vizitat Academia Maritima Nationala Odessa, una dintre cele mai prestigioase institutii de invatamant superior din Ucraina. In present, academia are o filiala la Izmail si una la Azov, are peste 7000 de cursanti si studenti, anual absolvind cursurile aproximativ 1000 de specialisti. Delegatia, condusa de Comandorul Dinu-Sorin PAMPARAU, a fost primita de catre rectorul institutiei M.V.MIYUSOV care a facut o prezentare generala urmata de vizitarea laboratoarelor si a celorlalte spatii destinate invatamantului. Dupa amiaza a fost randul elevilor Scolii Militare de Maistri a Fortelor Navale "Amiral Ion Murgescu" sa viziteze Colegiul Maritim "A.I. MARINESCO" care pregateste specialisti in domeniile navigatie, exploatarea instalatiilor energetice navale, organizarea transporturilor si transbordarilor maritime. Scopul acestor vizite este ca studentii si elevii romani sa poata constata calitatea si diferentele, bazei materiale si a structurii de invatamant ce exista intre institutiile vizitate.
            Marti, 25 iulie, dimineata, comanda navei impreuna cu un pluton de cadeti si cu intreg personalul Consulatului General al Romaniei la Odessa, au participat la un ceremonial militar in parcul central SHEVCENKO, la monumentul marinarului necunoscut.
            Dupa amiza si seara au fost fost mai putin obisnuite pentru membrii echipajului N.S. Mircea datorita faptului ca la bord s-a oficiat o cununie civila de catre doamna consul general, Cerasela NICOLAS. Este vorba de domnul Teodor LESNIC din Tulcea, care s-a casatorit cu doamna Lyubova BAUCH, si care a insistat - iar consulatul general a facilitat - ca ceremonia sa se desfasoare la bordul ns Mircea, pamant romanesc. A fost o ceremonie scurta dar emotionanta, mirii fiind felicitati chiar de comandantul navei, comandorul Sorin-Dinu PAMPARAU, care le-a oferit si un cadou simbolic, o timona realizata din saula pe un frumos postament. Ceremonia a fost urmata de un impresionant spectacol sustinut de ansamblul folcloric Dor Basarabean la puntea centru. Spectacolul, condus de domnul Anatol Popescu a inclus recitaluri si dansuri populare sustinute atat de adulti dar mai ales de copii de varste mici, care a entuziasmat asistenta de la bord dar care a polarizat si interesul turistilor de pe esplanada garii maritime care s-au adunat in numar mare sa priveasca desfasurarea de muzica populara si spirit authentic romanesc. Seara s-a incheiat cu un minicocktail la bord care a reunite toti protagonistii zilei.
            Vizita N.S. Mircea a starnit interesul presei din Odessa, atat la acostare dar mai ales in ultima zi atunci cand comandorul Mircea Rusmanica si doamna Cerasela NICOLAS, consul general au acordat interviuri. Mai multe echipe de televiziuni au fost la bord pentru a realiza reportaje despre nava, cununia civila si spectacolul folkloric.
            Am parasit Odessa in dimineata zilei de 26 iulie cu destinatia Constanta pentru o scurta escala tehnica de numai 4 ore. Escala marcheaza incheierea primei parti a marsului, urmatoarea destinatie fiind portul SAMSUN din Turcia.


22 iulie 2006

Sevastopol

            La primele ore ale diminetii ne aflam deja la intrarea in portul Sevastopol in asteptarea pilotului si a ofiterului de legatura. Chiar privit de pe mare Sevastopolul impresioneaza prin dimensiunile sale. Cu o suprafata considerabila, acesta este format de fapt din trei orase: Sevastopol, Inkerman si Balaklava. Insotiti de remorchere am acostat la dana 122 a golfului Sevastopol aproape de gara orasului. Pe cheu eram asteptati de locotenent colonelul Radu Filip, atasatul militar al Romaniei la Kiev si sotia sa si comandorul Yuriy SUCHILIN loctiitorul Sefului Statului Major al Fortelor Navale Ucrainiene, pe probleme de relatii internationale. In scurt timp a urmat vizita la sediul Statului Major al Fortelor Navale Ucrainiene a comandorilor Mircea RUSMANICA, comandantul marsului si Dinu-Sorin PAMPARAU comandantul N.S. Mircea unde au fost primiti de contraamiralul de flotilla Viktor MAXIMOV, loctiitorul Sefului Statului Major al Fortelor Navale Ucrainiene. Programul oficial al zilei s-a incheiat cu o cina oferita de gazde. Pentru cadeti si echipajul navei a urmat primele ore petrecute in Sevastopol, un oras frumos cu peste 2000 de monumente istorice, cvasitotalitatea lor fiind dedicate razboiului Crimeii si celui de-al doilea razboi mondial.
            Cea de a doua zi a escalei la Sevastopol a debutat sub semnul unei ceremonii simple dar emotionante. Comandorul Dinu-Sorin PAMPARAU a implinit in aceasta zi, de 19 iulie, 55 de ani, varsta la care cadrele militare trec in rezerva, de fapt, acesta este ultimul mars la care comandorul Dinu-Sorin PAMPARAU se afla la comanda navei. Momentul a fost emotionant deoarece comandorul a fost felicitat, in fata intregului echipaj si a cadetilor adunati la puntea centru, de catre comandorul Mircea RUSMANICA, care a dat citire mesajul transmis din tara de catre comandantul Academiei Navale "Mircea cel Batran", comandor Cristea CUCOSEL, dar care a tinut sa-l felicite si din partea Centrului de Scafandri. Evident, nu au lipsit felicitarile si urarile de sanatate din partea echipajului transmise prin cuvintele secundului navei locotenent comandor Gabriel MOISE. Deasemenea, a fost si ziua in care au avut loc meciurile de fotbal pe care echipele formate din studentii Academiei Navale "Mircea cel Batran" si elevii Scolii Militare de Maistri a Fortelor Navale "Amiral Ion Murgescu" le-au sustinut cu omologii lor la baza sportiva a Institutului Naval din Sevastopol "P.S.NAHIMOV". Spre deosebire de Novorossisk, meciurile au fost echilibrate, studentii romani castigand cu scorul 2-0 in timp ce elevii au pierdut la o diferenta de trei goluri. A fost si prima zi in care nava a putut fi vizitata de catre public. Din pacate, locatia navei, undeva la capatul golfului Sevastopol cu dificultati evidente de acces pentru vizitatori a condus la un numar redus de vizitatori.
            Evenimentul cel mai important al celei de-a treia zile a escalei de la Sevastopol a fost reprezentat de vizita unei delegatii formate din 25 de cadeti si 5 ofiteri, condusa de capitanul comandor Daniel DIA, seful practicii de la bord, la Institutul Naval "P.S. NAHIMOV". Dupa o prezentare generala a institutiei, facuta de comandorul Valeriy LUBSKIY, loctiitorul comandantului pe probleme de invatamant a urmat vizitarea laboratoarelor si salilor de clasa, a simulatorului de navigatie, a spatiilor de cazare, bazei de pregatire marinareasca precum si a poligonului de vitalitate. Institutul Naval din Sevastopol a fost infiintat in anul 1937, iar in prezent are atat facultati de marina militara cat si de comerciala, inclusiv o scoala militara de maistri. Desi este intins pe o suprafata de 37 de hectare cu nu mai putin de 65 de pavilioane Institutul se confrunta cu problemele inerente economiei de piata si concurentei celorlate institutii de invatamant de profil din Ucraina.


17 iulie 2006

Novorossisk

            La primele ore ale diminetii ne aflam la intrarea in golful Novorossisk (Tsemesskaia) de unde am fost preluati de o nava a Garzii de Coasta ruse care ne-a insotit pana in port. Novorossisk, situat in regiunea Krasnodar, este cel mai important port al Rusiei la Marea Neagra pe unde se deruleaza 50% din exporturile de titei ale Federatiei Ruse, tot de aici exportandu-se cherestea, carbune, cereale si ciment. Portul Novorossisk reprezinta legatura Rusiei cu Asia, Orientul Mijlociu, Africa, zona Mediteraneana si America de Sud. Economia orasului este sustinuta de patru fabrici de ciment, companii care se ocupa cu repararea navelor, cu productia de componente pentru tractoare, garnituri si chiar vin. Unul dintre vinurile cele mai bune ale Rusiei este obtinut din culturile de vita-de-vie din satul din vecinatate, Abrau-Dyurso.
            Cu o populatie de 300.000 de locuitori, Novorossiysk este portul principal pentru flota de nave de pescuit si pentru Compania de Shipping Novoship, ce opereaza in special tancuri si nave de transport prin toata lumea.
            In 1942 orasul a fost ocupat de Wehrmacht, insa o unitate formata din marinari sovietici a aparat partea strategica a orasului timp de 225 de zile, pina cand acesta a fost eliberat de catre Armata Rosie, pe 16 septembrie 1943. Apararea a rezultat in pastrarea golfului, ceea ce i-a impiedicat pe germani sa folosesca portul pentru incarcarea propriilor nave. Orasului Novorossiysk i-a fost acordat titlul de Oras Erou in 1973.
            Pe cheu ne asteptau oficialitatile, atat cele locale cat si reprezentantii diplomatici ai Romaniei. Este vorba de consulul roman de la Rostov pe Don, domnul Corneliu Ionescu si atasatul militar al Romaniei la Moscova, colonelul Lucian Marius Ivanov. Intampinati dupa traditia locala, cu paine si sare, oferite de o domnisoara imbracata in costum traditional - aproape identica la infatisare si port cu binecunoscutele papusi traditionale rusesti, Matrioska - escala noastra la Novorossisk a debutat sub semnul generozitatii si caldurii gazdelor noastre. Prima zi a fost rezervata primirilor si vizitelor oficiale efectuate de comandorii Mircea Rusmanica si Dinu Sorin Pamparau, insotiti de doamna Mihaela Zabolodni, ofiterul de relatii publice de la bord, la Primaria orasului si la comandantul portului Novorossisk. A urmat vizita protocolara de raspuns la bordul navei scoala Mircea a gazdelor. Au participat Andrei Fonazev Vladumizovich, viceprimarul orasului Novorossisk, contraamiralul de flotila Mencailo Serghei Ivanovich, loctiitorul comandantului portului precum si reprezentantii diplomatici romani. Vizita a fost una extrem de cordiala, prelungindu-se mai bine de trei ore. Prilejul a fost exploatat de consulul roman din Rostov pe Don, aflat la prima intalnire la un asemenea nivel cu reprezentantii administratiei locale, pentru a stabili relatii mai stranse cu autoritatile din Novorossisk, oras aflat in jurisdictia consulatului roman de la Rostov pe Don. La sugestia gazdelor, cadetii, imbracati in uniforme albe, au parasit bordul pentru a vizita orasul. Privita cu reticenta la inceput de catre studentii si elevii de la bord, ideea s-a dovedit benefica, uniformele albe ale cadetilor starnind interesul si curiozitatea localnicilor dornici sa afle cat mai multe despre velierul scoala romanesc. Chiar de la sosire, la cheul Garii Maritime, turistii si localnicii s-au adunat in numar mare pentru a vizita nava scoala. Din pacate, ne-am aflat dincolo de grilajul metalic care separa zona administrativa a vamii de oras, astfel incat nu au putut-o face decat in timpul programului stabilit.
            A doua zi a escalei a fost una deosebit de solicitanta atat pentru echipaj cat si pentru cadeti. La ora locala 10 (ora 9 a Romaniei) s-au depus coroane de flori la Monumentul "Focul Vesnic" (sau, cum mai este denumit, Postul numarul 1), ridicat in memoria eroilor sovietici cazuti in cel de-al doilea razboi mondial, aflat in centrul orasului, in imediata vecinatate a portului. La ceremonie a participat un pluton de cadeti format din studenti ai Academiei Navale Mircea cel Batran si elevi ai Scolii de Maistri Militari a Fortelor Navale "Amiral Ion Murgescu". Depunerea de coroane a fost condusa de veteranul de razboi Vitali Lesic, cetatean de onoare al orasului Novorossisk, seful Postului numarul 1, functie incarcata de onoare si responsabilitate, prezent la toate ceremoniile desfasurate aici, misiune de care se achita si in prezent, la varsta de 89 de ani. Daca la sosire vremea a fost insorita, a doua zi a plouat aproape tot timpul, chiar pe timpul desfasurarii ceremoniei declansandu-se o ploaie torentiala, fapt care nu a impiedicat continuarea ceremonialului.
            A urmat vizitarea Academiei Navale de Stat "Feodor Feodorovich Usacov". Sub conducerea lui Serghei Ivanovici Kondratov, deputat in parlamentul local, institutia a cunoscut o dezvoltare fara precedent. S-au vizitat muzeul Academiei, locul unde a fost sustinuta si prezentarea institutiei, laboratoare, sali de cursuri, simulatorul de navigatie, sala de festivitati (impresionanta si care poate rivaliza cu orice sala de concerte din marile orase) precum si vizionarea filmului de prezentare a Academiei, realizat cu ocazia implinirii a 30 de ani de la infiintarea institutiei, intr-unul din cele sapte amfiteatre refacute intergal anul trecut (finantarea institutiei este realizata in proportie de 30% de la bugetul de stat, restul din taxele de studiu percepute de la studenti). Precizam ca Academia pregateste 5000 de studenti (din care 800 de fete) numai pentru marina comerciala, in special pentru petroliere aici existand insa si facultati de exploatare portuara, ecologie (inclusiv cursuri IMO sau pentru ofiterii de rezerva). In imediata vecinatate se afla Ansamblul monumental Malaia Zimlea (in traducere "Pamantul Mic", ridicat in memoria soldatilor sovietici care au luptat aici, debarcati dinspre mare si rezistand in capul de pod 220 de zile) pentru eliberarea orasului Novorossisk. Aici a luptat si Leonid Ilici Brejnev care, a evocat faptele de atunci intr-o carte tiparita ulterior. Din amabilitate, gazdele, in expunerea facuta nu au mentionat si faptul ca aici au luptat si trupele romane, alaturi de cele germane. Am insistat asupra subiectului deoarece Novorossiskul este inconjurat de foarte multe monumente ridicate in memoria luptelor de atunci iar localnicii cinstesc, din convingere si nu formal, memoria lor (chiar si miresele, in ziua nuntii, depun flori la monumentele respective).
            S-a disputat chiar si un meci de fotbal, in sala deoarece ploua in continuare, intre echipa cadetilor de la bordul NS Mircea si cea a Academiei Navale de Stat, pierdut, este adevarat, de ai nostri la patru goluri diferenta. Revansa ne-am luat-o, prin prezenta impecabila a cadetilor nostri pe strazile Novorossiskului cat si prin coada formata de turisti si localnici la schela navei pentru vizitarea velierului. Ploaia care nu a incetat toata ziua nu a impiedicat fluxul de vizitatori interesati de nava si echipaj. Departe de recordurile stabilite in escalele transatlantice, cele cateva sute de vizitatori au fost limitati mai degraba de gardurile metalice si securitatea portuara, vizita efectuandu-se doar in grupuri reduse escortate de politisti militari. Interesul fata de nava scoala Mircea s-a manifestat si din partea mass-mediei locale, o echipa a televiziunii Nova Rossia, realizand, chiar si pe ploaie, un reportaj la bord pentru stirile locale, pe timpul vizitarii navei de catre localnici. Acostati chiar in pupa distrugatorului muzeu Mihail Kutuzov, obiectivul nu a fost ratat de cadetii si echipajul navei (fiind inclus chiar in programul zilei). Cele doua zile de escala, dense in activitati si evenimente, au luat sfarsit duminica, 16 iulie, cand am parasit Novorossiskul cu destinatia Sevastopol, unde vom acosta pe data de 18 iulie.


14 iulie 2006

Primele zile pe mare

            Marsul de instructie al N.S. Mircea din acest an a debutat pe 10 iulie in portul militar Constanta. Ceremonia de plecare s-a desfasurat intr-o locatie mai bine aleasa fata de anii trecuti, respectiv cheul la care sunt acostate fregatele, cu un spatiu mult mai larg si, mai ales, cu un loc special destinat rudelor si prietenilor veniti sa-i conduca pe cei dragi la plecare. Gruparea acestora la pupa fregatei Regina Maria, pe de o parte, a eliberat cheul pentru fanfara si garda de onoare, imbracati impecabil in tinutele albe, iar pe de alta parte le-a permis invitatilor sa admire un timp mai indelungat rondoul larg efectuat de velierul romanesc la parasirea cheului.
            La bord, tristetea despartirii a fost repede inlocuita de efectele produse de marea zburlita. Chiar de la iesirea din rada nava a fost intampinata de o mare de gradul 3-4 cu berbeci a caror spuma ajungea uneori pana pe duneta. Chiar daca nu a facut ravagii, totusi raul de mare a afectat, daca vreti statistic, 20% dintre cadetii de la bord, multi dintre ei prezentandu-se la infirmerie la doctorul marsului, maior Florinela Fratica.
             Om cu experienta marii si marsurilor, comandorul Dinu Pamparau a ordonat, la sfarsitul zilei si prima urcare in arborada. Efectul a fost cel scontat, emotiile primei ascensiuni anuland, aproape in totalitate, efectul raului de mare. Evenimentul – pentru ca in viata cadetilor prima ascensiune chiar este un eveniment – a fost precedat de un instructaj la puntea centru cu toti cadetii, condus personal de comandantul navei, asistat de ofiterul cu manevra velelor, locotenentul Gabriel Cretu si cei doi sefi de far, prova si pupa (a se citi catargul sau arborele prova si centru-pupa si asta doar pentru a nu va mai incurca cu denumirile utilizate la nava de trinchet, arborele mare sau artimon) maistrul militar principal Ioan Stoiean si maistrul militar clasa I Adrian Talmaciu. Acum s-au fixat regulile de baza ale lucrului in arborada. De la baza sarturilor, cate patru, primii studenti sau elevi au inceput ascensiunea din babord pana in gabie (deocamdata) urmata de coborarea prin tribord. Fie ca au urcat in arborele trinchet (cum a fost cazul studentilor) sau pe arborele centru (pentru elevii Scolii de Maistri) emotiile au fost diferite. Majoritatea cadetilor l-au caracterizat scurt: "adrenalina curata". Unii au urcat mai repede si corect, altii au ramas in urma. Surprinzator, dupa cum ne-a declarat maistrul militar clasa a III-a Romeo Pascu, unul din membrii echipajului care au supervizat din arborada activitatea cadetilor, la sfarsitul primei zile printre cei mai buni se situa si o fata, studenta Nicoleta Coman.
            Marti, la ora 7.00 s-a ordonat oprirea motoarelor si nava a ramas in deriva pentru tot restul zilei. O zi grea pentru echipaj care a inceput invergarea navei, adica, ridicarea si fixarea velelor pe vergi. S-a lucrat aproape zi lumina deoarece invergarea este o operatiune laborioasa si dificila, efectuata numai de echipaj, care presupune scoaterea velelor din magazii, aranjarea acestora, ridicarea cu ajutorul cabestanului pana la verga urmata de fixare si strangere. Sub un soare arzator, dupa cateva urcari si coborari si dupa mai multe ore petrecute pe tapapie (parama de sub verga pe care se sprijina picioarele celor care lucreaza), oboseala si-a spus cuvantul iar invergarea arborelui centru si artimon a fost lasata pentru zilele urmatoare.
            Cadetii au continuat familiarizarea cu escaladarea si coborarea din arborada, urcand de data aceasta pana la cruceta si intr-un ritm mai alert. S-au facut primele "preselectii" si optiuni din partea sefilor de faruri pentru repartizarea ulterioara pe vergi, in functie de aptitudini. De remarcat intransigenta comandorului Pamparau de a urca in arborada toti cadetii de la bord, indiferent de starea de sanatate si presupusele afectiuni (unele cu adeverinta de la medic pentru rau de inaltime dar care nu au fost "validate" de comandantul navei, batran lup de mare care te "citeste" dintr-o privire). S-a lucrat chiar separat cu cei care nu tineau ritmul pe un traseu mai usor la arborele artimon. Totul fara incidente sau accidente, doar cu zgarieturile si zdreliturile inerente care nu au necesitat ingrijiri medicale. Si cu oboseala acumulata in aceste zile de intens efort fizic care ii determina pe studenti sa foloseasca fiecare clipa libera pentru a se intinde la umbra pe teuga (a se citi prova navei).
            Dupa marsul de noapte a urmat o noua zi in deriva pentru aceleasi operatiuni: continuarea invergarii si urcarea in arborada a cadetilor. S-a finalizat invergarea arborelui mare (cu exceptia velelor randunica care nu vor fi invergate deoarece nu sunt suficienti oameni pentru manevra) arborele artimon ramanand pentru saptamana urmatoare. La cadeti cel mai semnificativ lucru a fost repartizarea pe roluri in arborada si pe vergi. La lasarea serii o alta premiera, pentru seria de cadeti de la bord nu si pentru echipaj: prima bratare a vergilor, cu poticnelile de rigoare, stangaciile si imbulzeala primelor incercari. Reluata a doua zi la prima ora, inlocuind deja clasica inviorare.
            Joi, cu o zi inainte de fiecare escala, la bord se executa program de curatenie. Adica se "lustruieste" intreaga nava si toate compartimentele. Cea mai cunoscuta si, in egala masura, dificila operatiune este bricuirea puntii, adica curatarea cu nisip si apa a tuturor puntilor navei, efectuata de cadeti sub supravegherea membrilor echipajului, urmata de furbisarea (lustruirea) tuturor obiectelor din alama de la bord (si nu sunt putine!).Proaspat iesita din santier NS Mircea nu a avut nevoie de curatarea exterioara a bordajului.
            Datorita caldurii excesive, comandantul navei a permis scaldatul in mare, eveniment care nu s-a mai petrecut de ani buni la bordul navei, fie datorita marsurilor in Atlantic, fie lipsei timpului necesar. Organizat dupa toate regulile, cu bombardul la apa, scafandri de siguranta la prova si pupa, inotatori de serviciu la bord, scaldatul a constituit bucuria intregului echipaj, de la cadeti pana la ofiteri. La ora 14.00 a avut loc pregatirea echipajului si a cadetilor pentru zilele de permisie care urmeaza la Novorossisk. Pentru cadeti au urmat cateva ore de pregatire a tinutelor pentru a doua zi – activitate mult mai putin solicitanta decat lucrul in arborada. Maine, 14 iulie, de ziua Frantei, intram in portul Novorossisk, prima escala a marsului.


10 iulie 2006

Nava Scoala "Mircea" intr-un nou mars de instructie

             Nava scoala "Mircea" va efectua, in perioada 10 iulie - 10 august a.c., un mars de instructie in Marea Neagra.

            "Mircea" va naviga peste 2000 mile marine si va face escala in cinci porturi din tari riverane Marii Negre, respectiv Novorossisk (Federatia Rusa), Sevastopol si Odessa (Ucraina), Varna (Bulgaria) si Samsun (Turcia), unde marinarii romani vor avea intalniri cu autoritatile locale, militare si civile, si vor vizita obiective turistice si culturale.

            De asemenea, vor fi reafirmate bunele relatii de colaborare intre fortele navale membre ale Gruparii navale de cooperare din Marea Neagra, BLACKSEAFOR.

            Pe timpul marsului, pe nava scoala "Mircea" se vor afla 51 de studenti si 3 studente de la Academia Navala "Mircea cel Batran", 43 de elevi si 5 eleve de la Scoala Militara de Maistri a Fortelor Navale "Amiral Ion Murgescu". Alaturi de ei, vor fi si doi cadeti turci, care se vor instrui in cadrul programului de colaborari internationale al Academiei Navale cu institutiile similare de invatamant superior.

            Manifestarea va reuni sub semnul sarbatoririi muzeului obiecte originale ce vor evoca cele doua traversade oceanice efectuate de nava-scoala "Mircea" in anii 1976 si 2004. Printre invitatii de seama la aceasta aniversare se vor afla donatori de exponate si membri ai familiilor lor.

* * *

             Construita intre anii 1938-1939 la Santierul Naval Blohm&Voss din Hamburg, Germania, Nava Scoala "Mircea" reprezinta simbolul traditiilor navale romanesti, aproape toate generatiile de ofiteri si maistri militari de marina instruindu-se la bordul ei in cei 67 de ani de serviciu.

             In anul 1976, Nava Scoala "Mircea" a participat la bicentenarul Independentei Statelor Unite iar in anul 2004 "Mircea" a traversat Oceanul Atlantic pentru a doua oara si a concurat la competitia nautica "Tall Ships Challenge 2004", unde s-a clasat pe locul al doilea la una dintre etape si pe locul al cincilea in clasamentul general.

             Anul trecut Nava Scoala "Mircea" a efectuat un mars de instructie in Marea Mediterana, Oceanul Atlantic si Marea Nordului, participand la competitia nautica "Tall Ships Race 2005" si la mai multe festivaluri maritime internationale si manifestari jubiliare in Belgia, Franta, Marea Britanie, Norvegia, Germania si Olanda.

Ultima actualizare: 10 Martie 2009