0241-626200

Academia Navală "Mircea cel Bătrân"

Invatamant / Resurse

Simulatorul Sisteme de Harti Electronice de Navigatie (ECDIS)

           Sistemul de informare si afisare a hartilor electronice (ECDIS) este unul dintre sistemele de navigatie electronice moderne, care se intalnesc astazi la bordul navelor militare si civile, si pe care viitorii absolventi ai Academiei Navele "Mircea cel Batran" il studiaza in cadrul disciplinelor de specialitate.

           Detinerea de cunostinte, abilitati si competente in utilizarea sistemelor de harti electronice de la bordul navelor de catre ofiteri, este reglementata prin Conventia internationala privind standardele de pregatire a navigatorilor, brevetare/atestare si efectuare a serviciului de cart (STCW).

           Simulatorul Sisteme de Harti Electronice de Navigatie (ECDIS) este dedicat pentru desfasurarea instruirii studentilor in utilizarea sistemelor de harti electronice.

           In industria maritima sunt intalnite sisteme ECDIS de la diversi producatori, iar pentru a oferi studentilor posibilitatea invatarii despre diferite sisteme pe care le pot intalni la bordul navelor civile si militare, simulatorul include 3 tipuri specifice de ECDIS de la producatorii cei mai raspanditi in flota maritima internationala: Raytheon - Anschutz, Furuno, JRC.

           Simulatorul ECDIS asigura instruirea studentilor/cursantilor la nivelul cerut pentru certificare ulterioara "ECDIS Type Specific Training". Simulatorul este compus din 3 tipuri de ECDIS, fiecare tip fiind format din: un post instructor si 12 posturi student.

           Simulatorul ECDIS JRC este realizat cu echipamente simulate, iar consolele ECDIS Furuno si Raytheon Anschutz sunt echipamente ECDIS reale cu accept de tip MED.

           Consolele ECDIS Raytheon-Anschutz includ si module specific militare, respectiv AML (Advanced Military Layers) cu posibilitati de dezvoltare ulterioara catre WECDIS (grid tactic). Toate echipamentele respecta ultimele cerinte ale standardelor IHO cu privire la hartile electronice utilizate.

   

           Functionalitatile Simulatorului de Sisteme de Harti Electronice de Navigatie (ECDIS) includ:

  • afisarea urmatoarelor tipuri de harti electronice: S-57 Ed3.0/3.1, S-63, ENC, ARCS;
  • afisarea traseului navei proprii si afisarea rutei planificate pe harta electronica;
  • verificarea automata a contururilor de siguranta si a zonelor periculoase ale navei proprii (nu este disponibila pentru ARCS);
  • afisarea tintei urmarite si afisarea tintei AIS pe harta electronica;
  • suprapunerea ecoului radar pe harta electronica (cand ECDIS-ul este utilizat cu interfata radar optionala);
  • afisare miscare adevarata/relativa;
  • afisare Nord-up/Curs-up/Head-up/Waypoint-up;
  • afisarea informatiilor despre ruta, cum ar fi latitudinea/longitudinea la destinatii, directionari/domenii pana la puncte de trecere si ora de sosire planificata;
  • disponibilitatea a doua EBL/VRM-uri;
  • scrierea de note cu caractere alfabetice in harta electronica;
  • afisarea informatiilor precum data/ora, pozitia curenta, directia si viteza navei;
  • selectie de culori (conforma cu IMO/IHO) potrivite pentru zi, noapte, zori si seara;
  • editarea informatiilor despre ruta;
  • adaugarea, stergerea si modificarea WPT-urilor pe harta electronica sau pe lista;
  • calculul distantei dintre WPT-uri, relevmente si ora de sosire planificata;
  • construirea unei rute cu cel putin 512 WPT-uri pe ruta;
  • verificarea traversarii contururilor de siguranta si a zonelor periculoase pe traseele create;
  • urmarirea rutei;
  • schimbarea cursului;
  • alarma de trecere a contururilor de siguranta;
  • zonele periculoase se apropie de avertizare;
  • avertizare de sosire la punctul de referinta;
  • avertizare in afara drumului;
  • inregistrarea informatiilor de navigatie pe SSD/HDD;
  • redarea traseului navei proprii folosind datele inregistrate;
  • minimizare informatiilor care sunt afisate in mod constant si extinderea zonei de afisare a hartii;
  • realizeaza navigarea mai sigura prin linia de contur de siguranta, traversarea zonelor periculoase si inelul de garda;
  • realizeaza operabilitate ridicata prin desenare de mare viteza si procesare de mare viteza;
  • activeaza un plan de curs cu vizualizare multipla;
  • afiseaza un ecran lat de vizualizare in timp ce este afisata o singura harta sau mai multe vizualizari;
  • permite crearea unui plan de traseu cu functia de editare a tabelului si functia de editare grafica;
  • poate crea o ruta alternativa in timpul navigarii;
  • navigarea automata este activata prin conectarea la Auto Pilot;
  • functia de redare a inregistrarii permite verificarea rutelor de navigatie folosite;
  • functia de notificare a receptiei mesajelor (notifica sosirea de noi mesaje AIS);
  • utilizarea unei ferestre comune de informare (permite afisarea informatiilor despre tinta si a informatiilor simple de conducere (directia vantului/viteza vantului informatii etc.) cu o operatie simpla de comutare);
  • afisarea informatiilor grafice citite rezultate prin grupare (permite accesul imediat la informatiile necesare);
  • afisarea cauzei alertei, precum si a ghidului de actiune;
  • evidentierea vizuala a simbolurilor tinta (permite identificarea tintei care se potriveste cu conditia, cum ar fi directia de navigare, lungimea navei si tipul navei prin afisaj evidentiat).

       

           Dat fiind faptul ca simulatorul este instalata in campusul ANMB, fara a avea acces la totalitatea surselor de semnal care pot exista pe o nava, sunt asigurate urmatoarele functionalitati necesare desfasurarii scenariilor de instruire:

  • afisarea de harti ENC de detaliu, livrate si instalate pentru cel putin 2 zone, din care una este Marea Neagra Vest, care sa acopere coasta Marii Negre de la Sulina la Intrare Bosfor, cu detalii pentru porturile: Midia si Constanta;
  • afisarea tintelor AIS (AtoN, nava la cheu, nava la ancora, nava in mars), tintelor TT in miscare;
  • afisarea de scenarii in zonele cu harti ENC de detaliu care sa includa: deplasarea navei proprii pe pasa iesire port/intrare port, deplasare intre porturi, cu un minim de 30 de WPT-uri, afisare mesaje tip Navtex.

   

Galerie foto