0241-626200

Academia Navală "Mircea cel Bătrân"

Invatamant / Resurse

Simulatorul Integrat pentru Conducerea Navei

           Simulatorul Integrat pentru Conducerea Navei este compus din doua mari module, orientate atat pe elementele vizate de manevra navei si navigatie (modul navigatie si manevra navei Navi Trainer Professional (NTPRO) 6000), cat si pe elementele de exploatare a sistemului energetic naval (modul compartiment masini Engine Room Simulator (ERS) TechSim 9).


            I. Modulul de Navigatie si Manevra Navei "Navi-Trainer Professional 6.0" permite antrenarea si certificarea ofiterilor de cart, a comandantilor de nave si a pilotilor care activeaza pe nave comerciale sau de pescuit cu deplasamente plecand de la 500 tdw, in conformitate cu prevederile IMO STCW 78/95, stipulate in modelele de curs 7.01 si 7.03.

            Intregul sistem beneficiaza de certificare DetNorske Veritas si Nippon Kaiji Kyokai pentru simulatoare de clasa A, clasa in care sunt incadrate produse de varf din punct de vedere al facilitatilor oferite.

            Intregul complex este deservit de 110 computere, avand o putere instalata pentru tehnica de calcul de 71 kW.

            Simulatorul de navigatie si manevra navei este alcatuit din Server (Domain Controller), doua posturi instructor, un post Navi-Trainer Model, 11 punti de navigatie si o sala de briefing, unde pot fi simulate concomitent un numar de 11 nave pe diferite tipuri de console, in diferite locatii ale complexului (un compartiment principal cu ecran de proiectie panoramic cu deschidere de 240°, un compartiment intermediar cu ecran de proiectie panoramic cu deschidere de 120°, trei compartimente cu ecrane de proiectie cu deschidere de 90° si 6 console virtuale).

   

   

            Prin intermediul simulatorului se pot exersa manevre cu diverse tipuri de nave atat militare cat si civile (2 tipuri de nave de marfuri generale, 10 nave port-container, 1 nava tip yacht, 3 nave tanc petrolier, 1 nava de transport gaze petroliere lichefiate, 2 tipuri de nave pasager, 1 nava tip remorcher si 5 tipuri de nave militare), acoperindu-se in acest fel majoritatea tipurilor de nave pe care isi vor desfasura activitatea viitorii absolventi ai Academiei Navale "Mircea cel Batran".

            Pentru crearea exercitiilor specifice diferitelor discipline, Simulatorul pentru Navigatie si Manevra Navei "Navi-Trainer Professional 6.0" ofera o gama larga de capabilitati aflate la indemana instructorilor precum ar fi un numar de 25 nave proprii, 26 zone de navigatie (harti electronice), 416 nave tinta si alte solutii sofware de modelare.

            In aceeasi masura se pot efectua antrenamente pentru situatii speciale sau de urgenta, necesare in cadrul cursurilor de "Bridge Team Management", cum ar fi:

  • manevra navei in conditii deosebite;
  • antrenamente pentru Cautare si Salvare pe Mare (SAR) in conformitate cu procedurile internationale aflate in vigoare;
  • antrenamente cu formatii de nave in conformitate cu standardele NATO de interoperabilitate.

            Unul dintre elementele de noutate al acestei noi generatii de simulatoare consta in atentia deosebita acordata atat modelarii matematice a comportarii navei pe mare, a conditiilor meteo, dar si in ceea ce priveste simularea si modelarea operatiilor efectuate cu ajutorul radarelor asigurate. Astfel, se obtine o imagine radar foarte aproape de rezultatele obtinute cu dispozitivele reale, noul model matematic de modelare continand urmatoarele elemente:

  • geometria obiectelor vizate si pozitia relativa a acestora;
  • proprietatile reflexive ale materialelor;
  • propagarea tridimensionala a undelor radar;
  • elementele cinematice ale miscarii antenelor radar;
  • raza de curbura a Pamantului.

   

   

            Simulatorul pentru Navigatie si Manevra Navei foloseste software-ul Navi-Sailor 4000, care este unul dintre cele mai folosite sisteme de harti electronice la nivel mondial, la bordul navelor. Cu ajutorul acestui sistem, se pot simula elemente de navigatie si manevra navei in mai multe zone de navigatie, cum ar fi: stramtori intens circulate (Bosfor, Dardanele, Gibraltar, Malakka, Dover), Canalul Suez, zece porturi majore la nivel mondial, precum si in cele patru porturi maritime romanesti (Constanta, Mangalia, Midia, Sulina).

            Simulatorul Navi-Trainer Professional 6.0 acopera domenii multiple:

  • navigatie maritima, inclusiv folosirea ECDIS;
  • navigatie Radar Plotting / ARPA fiind simulate 4 tipuri de radare: Bridge Master, Bridge Master E Tactical, Furuno si Nucleus;
  • navigatie electronica prin utilizarea receptoarelor GNSS si AIS;
  • navigatie estimata si costiera;
  • manevra navei in diferite conditii meteo si zone dificile pentru navigatie; acostare, plecare la/de la cheu;
  • sistem de comunicare nava-nava si nava-uscat folosind consola GMDSS;
  • sisteme de comunicatii intre compartimente/punti (intercom, telefon cu baterie, comunicatii generale);
  • sistemul de semnalizare pe timp de zi/noapte, comunicatii cu pavilioane saula si codul Morse sonor si luminos.

   

   

            II. Modulul pentru simulare a Compartimentului Masini ERS TechSim 9 a fost conceput si dezvoltat pentru a se realiza cerintele de pregatire si antrenare ale studentilor cu specializarea electromecanica si electromecanica navala, ofiterilor de cart din compartimentul masini, ofiterilor mecanici secunzi si sefilor mecanici, indeplinindu-se in acest fel toate conditiile de pregatire necesare specialistilor electromecanici, atat la nivel operational, cat si la nivel managerial.

           Simulatorul pentru Compartimentul Masini ERS TechSim 9 este alcatuit din: un post instructor, sala de control a masinilor (Engine Control Room), sala masini (Engine Room), sala Generator de Avarie (Emergency Generator Room) si sala de briefing.

           Facilitatile oferite de acest modul permit:

  • familiarizarea si pregatirea initiala a echipajelor din compartimentele masini (atat pentru Marina Militara, cat si pentru Marina Civila);
  • proceduri standard de operare si executare a cartului in conditii normale/speciale;
  • operare avansata (Engine Team Management si Crisis Management) si remedierea defectiunilor aparute in timpul exploatarii.

           Simulatorul indeplineste toate conditiile impuse prin Codul si Conventia STCW 95, privitor la standardele impuse pentru pregatirea personalului din compartimentul de masini, prin modelele de curs IMO 2.07, 2.08, 7.02 si 7.04.

           Prin configuratia de care beneficiaza ERS TechSim 9, se poate acoperi problematica ce vizeaza operarea celor mai des intalnite instalatii de propulsie, cu instalatiile auxiliare ale acestora si in functie de tipul navei:

  • instalatie de propulsie MAN BW 6S60MC-C, caracteristica unei nave tanc LCC;
  • instalatie de propulsie MAN BW ECME, caracteristica unei nave portcontainer;
  • instalatie de propulsie combinata Dual Fuel Diesel-Electric, caracteristica unei nave LNG Carrier;
  • instalatie de propulsie PV 3000, caracteristica unei nave militare tip Offshore Patrol Vessel.

   

   

           Elementul care confera acestui complex de simulare unicitate in Romania, consta in posibilitatea de a lucra in mod combinat (Joint Operation) a celor doua module, permitandu-se astfel simularea operarii unei nave in intreaga sa complexitate, pentru toate cele patru tipuri de instalatii de propulsie.

           Folosindu-se arhitectura modulara a intregului complex de simulare, s-a putut realiza intregrarea celor doua module de simulare ERS TechSim 9 si NTPRO 6.0 intr-un mediu unitar si interactiv de simulare.

           Antrenamentele combinate ale inginerilor electromecanici si ofiterilor de punte, permit indeplinirea urmatoarelor cerinte:

  • asigurarea unei bune cooperari intre cele doua echipe de specialisti, in conditii similare de la bordul navei;
  • familiarizarea cu complexitatea si interactiunile tuturor sistemelor de la bordul navei;
  • antrenamentul pentru situatii de urgenta (om la apa, incendii, gauri de apa, etc.);
  • familiarizarea completa cu echipamentele de la bordul navelor, avandu-se in vedere gradul ridicat de automatizare al tuturor instalatiilor de la bordul navei.

           Functiile software disponibile pentru modulul ERS TechSim 9:

  • instalatie de propulsie electrica si diesel a navei;
  • sistemul electric al navei;
  • sisteme si masini auxiliare;
  • control local din camera masinilor;
  • simulare de sunet pentru instalatiile in functiune;
  • sisteme de alarma cu unitate de alarma sonora si vizuala;
  • vizualizare 3D.

           Principalele obiective de instruire oferite de modulul ERS TechSim 9:

  • informatii despre echiparea compartimentului masini;
  • diagrame de flux, de aspect si de sistem;
  • controlul masinilor;
  • sistemul de control al instalatiilor;
  • automatizare, alarma si sistem de siguranta;
  • controlul emisiilor si gestionarea economiei de carburant;
  • managementul energiei;
  • operatiuni de urgenta;
  • monitorizare si depanare;
  • managementul resurselor navei.

   

   

            III. In cadrul Simulatorului Integrat pentru Conducerea Navei se gaseste si simulatorul de comunicatii maritime GMDSS care permite antrenamentul studentilor/ cursantilor in vederea obtinerii certificatului GOC (General Operator's Certificate).

           Simulatorul de comunicatii maritime GMDSS este compus din: 11 posturi pentru cursanti si 2 posturi pentru instructori. Fiecare post consta intr-un calculator, hand-set cu interfata USB conectat la calculator si soft cu licenta TGS. De asemenea, simulatorul mai contine 2 console fizice Compact GMDSS instalate pe doua dintre puntile de navigatie ale Simulatorului Integrat pentru Conducerea Navei. In prezent, in simulator sunt instalate 5 versiuni de software cu echipamente GMDSS: Furuno, SAILOR 2000, 4000, 5000 si 6000.

           Posturile de instructor pot fi folosite pentru managementul scenariilor de comunicatii, dar si pentru simularea unei statii VTMS.

           Simulatorul Integrat pentru Conducerea Navei poate fi considerat un mediu educational prietenos, specific sistemului de educatie si formare maritima, pe baza caruia trebuie implementat un sistem eficient de instruire, valorificand astfel, la nivel academic, activitatile profesionale. Alternarea inteligenta si creativa si amestecul de tehnici de formare in cadrul Academiei Navale pot oferi un transfer optim de cunostinte si o dezvoltare adecvata a competentelor generale si specifice, asa cum este necesar pe piata fortei de munca.

 Galerie foto