0241-626200

Academia Navală "Mircea cel Bătrân"

Invatamant / Resurse

Simulatorul de navigatie pentru ape interioare

           Simulatorul de navigatie pe ape interioare este destinat pentru pregatirea profesionala la un nivel superior a echipajelor navelor fluviale militare, a comandantilor de nava sau pilotilor fluviali, precum si a studentilor sau masteranzilor, militari si civili, in conformitate cu standardele europene ES-QIN adoptate de CESNI si cu necesitatile de antrenament ale acestora, in scenarii specifice, fara deplasarea fizica a navelor, intr-un regim economic din punct de vedere al resurselor consumate, cu posibilitatea de reluare a exercitiilor simulate, cu scopul insusirii cunostintelor si deprinderilor necesare pentru conducerea si manevra navei.


           Navigatia pe ape interioare europene, inclusiv pe Dunare, trebuie sa se conformeze cerintelor europene privind standardele de calificare pentru navigatia pe ape interioare (European Standard for Qualification in Inland Navigation ES-QIN) adoptata de CESNI (European committee for drawing up standards in the field of inland navigation) adoptate in anul 2019.

           Intregul sistem beneficiaza de certificare Det Norske Veritas pentru simulatoare de clasa A, clasa in care sunt incadrate produse de varf din punct de vedere al facilitatilor oferite. Toate radarele de navigatie si sistemele ECDIS de ape interioare din compunerea simulatorului au accept de tip conform ES-TRIN 2017/1.

           Configuratia simulatorului de navigatie de ape interioare este compusa dintr-un post pentru instructor, 8 posturi de lucru pentru studenti (punti virtuale) si o punte de navigatie principala. Aceaste permite o gama larga de optiuni de instruire pentru manevrarea si navigatia navelor pe ape interioare, precum si familiarizarea cu radarul de navigatie si sistemul ECDIS de ape interioare.

            Simulatorul de navigatie pe ape interioare este capabil sa simuleze un mediu realist, astfel incat studentii sa isi dezvolte urmatoarele competente:

  • utilizarea radarului de ape interioare pentru a mentine siguranta navigatiei
  • utilizarea ECDIS pentru ape interioare pentru a mentine siguranta navigatiei;
  • utilizarea AIS pentru a mentine siguranta navigatiei;
  • navigatia si manevra diferitelor tipuri de nave fluviale;
  • intelegerea procedurilor operationale pentru:
    • ancorare: circumstante pentru utilizarea ancorelor, reactia navei etc.;
    • comanda luminilor de navigatie, inclusiv lumini de manevra;
    • comanda, indicatiile si alarmele motorului;
    • comanda propulsoarelor prova sau pupa;
  • manevra navelor fluviale si de ape interioare in toate conditiile si in situatii deosebite (de ex. la trecerea printr-o ecluza, la trecerea pe sub un pod, la traversarea unui rau, la intrarea intr-un port etc.).
  • comunicatii cu alte nave, cu serviciul de control al traficului navelor si structurilor de inginerie civila, precum poduri si ecluze, conform regulamentelor;
  • calculul inaltimii sigure de trecere a navei pe baza nivelului apei, inaltimii podului si pescajului aerian al navei.

           Postul instructorului este folosit pentru pregatirea si controlul exercitiilor de manevra navei, operatiuni pe ape interioare si definirea parametrilor de manevra ale navelor din cadrul exercitiului.

            Functionalitati principalele ale postului instructorului:

  • permite schimbarea pozitiei, drumul si viteza navei proprii si a altor nave, elicoptere etc.;
  • permite controlul deplin asupra tuturor obiectelor din cadrul exercitiului;
  • alocarea exercitiilor la diferite statii de lucru;
  • introducerea defectiunilor la propria nava in mod instantaneu sau ca eveniment preprogramat;
  • conditiile meteorologice si defectiunea navelor pot fi preprogramate pentru a aparea dupa un anumit timp, permitand instructorului sa creeze scenarii complexe in avans si sa se concentreze asupra cursantilor in timp ce se desfasoara exercitiul;
  • permite setarea semnalelor sonore si de navigatie pentru navele din trafic;
  • permite crearea de rute preprogramate pentru navele din trafic, elicoptere etc.;
  • permite crearea si stocarea unui numar nelimitat de rute, fiecare depasind 50 de puncte de referinta;
  • permite controlul diferitelor conditii de mediu.

            In timpul unui exercitiu, instructorul poate indeplini urmatoarele functii:

  • supervizarea exercitiul (pornire, pauza, oprire si resetare);
  • monitorizarea propriilor nave;
  • adaugarea de noi nave tinta, elicoptere etc.;
  • controlul navelor din trafic, elicopterelor etc.;
  • controlul semnalelor sonore si de navigatie pentru navele din trafic;
  • controlul remorcherelor (impingere/ tragere/ remorcare, remorcare de escorta in mod direct si indirect);
  • controlul liniilor de acostare;
  • controlul defectiunilor navei proprii;
  • controlul alarmelor navei proprii;
  • controlul ancorelor proprii ale navei (fundarisire, virare si filare);
  • controlul setarilor de mediu (ora din zi, vant, curent, adancime, valuri, ploaie, ceata, ninsoare, grindina);
  • monitorizarea comunicatiilor si comunicatii cu toate navele proprii si VTS;
  • controlul comunicatiilor VHF de fundal;
  • inregistrarea exercitiului, audio si video;
  • monitorizarea lucrului in comanda de navigatie (sistem CCTV).

           Statia de lucru pentru studenti (punte virtuala) este dotata cu urmatoarele echipamente:

  • ecran de vizualizare si conning destinat a fi utilizat pentru manevra navelor, acostare, remorchere automate si operarea instrumentelor de navigatie;
  • consola de control dedicata pentru comenzi fizice: maneta pentru controlul carmei, telegraf dublu, control bowthruster si sternthruster, controlul vizualizarii si alarme;
  • radar de navigatie fluvial, conform ES-TRIN 2017/1, dotat cu tastaura de control specifica. Acesta ofera imagini radar realiste conforme cu zona de navigatie, dar si limitari precum lungimea pulsului, ecouri false, ploaie, zapada, valuri. Butoanele de control ale tastaturii ofera functiile de baza ale radarului si include un trackball incorporat pentru gestionarea cursorului si accesarea diferitelor functii din meniu. Radarul este conectat la un sistem GNSS pentru vizualizarea vitezei deasupra fundului. De asemenea, este conectat cu un sistem AIS pentru ape interioare pentru a oferi informatii detaliate despre navele tinta si cu un senzor de drum adevarat pentru referentierea propriului drum in mod corect fata de Nordul geografic si posibilitatea suprapunerii corecte a imaginii radar peste harta electronica, conform cerintelor. Radarul afiseaza harti radar, precum si vectorii de miscare, pozitiile viitore ale navelor pentru o perioada de timp de maxim 5 minute.;
  • ECDIS (sistem de harti electronice) de ape interioare conectat si cu sitemul AIS pentru a permite afisarea pe harta electronica a celorlalte nave din zona cu informatii integrale despe nume, MMSI, drum, viteza, numar european. Pozitia navei si deplasarea acesteia sunt afisate pe harta electronica prin folosirea informatiilor GNSS. De asemenea, ECDIS-ul permite afisarea imaginii radar peste harta electronica.

   

           Puntea principala de navigatie este dotata cu urmatoarele echipamente:

  • 5 (cinci) monitoare care permit obtinerea unui unghi de vizualizare a mediului inconjurator din cadrul exercitiului de minim 210°;
  • consola de navigatie pentru instalarea monitoarelor, echipamentelor si tastaturilor;
  • ecran conning si ecran instrumente destinate a fi utilizate pentru manevra navelor, acostare, remorchere automate si operarea instrumentelor de navigatie;
  • radar de navigatie fluvial;
  • ECDIS (sistem de harti electronice) de ape interioare;
  • modul comunicatii externe cu radiotelefon in banda de frecvente VHF dotat cu un monitor ce emuleaza un radiotelefon VHF real, operarea fiind asigurata prin accesarea tastelor cu functie touch-screen, receptor push-to-talk pentru convorbiri si pedala PTT (conform CESNI);
  • sistem de comunicatii interne de tip intercom cu microfon tip goose-neck, cu panou de comanda si control inclus in pupitru in zona orizontala a consolei de navigatie si cu pedala PTT;
  • telegrafe control masini/ propulsoare - pentru manevra navelor fluviale indiferent de varianta de propulsie (propulsoare cu linie axiala, azimutale, bow-stern thruster etc.);
  • controlere carme;
  • pilot automat cu maneta NFU;
  • panou superior repetitoare echipamente de navigatie.

           Configuratia puntii de navigatie permite instruirea conform regulamentelor CESNI, care impune comanda integrala a navei de catre un singur navigator, dar si antrenarea in acelasi timp a mai multor cursanti/ studenti/ militari atat in exercitii si scenarii de navigatie comerciala, cat si cu specific militar.

           Simulatorul de navigatie pe ape interioare mai include12 modele de nave fluviale (2 nave fluviale militare, 2 nave de pasageri, 2 nave fluviale transport marfa, 1 tanc fluvial, 1 nava fluviala portcontainere, 2 remorchere fluviale, 1 impingator, 1 barja fluviala propulsata) si 5 zone de navigatie pe ape interioare/ fluviale pentru desfasurarea exercitiilor (raul Scheldt - Antwerp, Belgia, raul Wesser - Bremen, Germania, raul Sena - Le Havre, Franta, fluviul Dunarea - zonele Braila si Tulcea, Romania).

   

   

           Simulatorul de navigatie pe ape interioare poate fi considerat un mediu educational prietenos, specific sistemului de educatie si formare pentru navigatia fluviala, pe baza caruia se implementeaza un sistem eficient de instruire, valorificand astfel, la nivel academic, activitatile profesionale.

Galerie foto